onsdag 23 september 2015

Säsongavslutning med Ironman 70.3 Århus

Nu är tävlingssäsongen officiellt över för min del. Den började i maj och slutade i september. Den började med en Ironman 70.3 på Mallorca och slutade med en Ironman 70.3 i Århus. Den började med en vinst i AG 30-34 (25:a totalt av alla tjejer) och den slutade med en andraplats i AG 30-34 (5:a totalt av alla). Den började med 35 graders tävling och backigt och den slutade med 14 grader, regn, blåst och backar.

Overall har det varit en bra säsong, om än något oplanerad, men det har ju verkligen inte gjort någonting.

Jag körde min sista triathlontävling hursomhelst i Århus för snart 1,5 vecka sedan. Det var årets tuffaste tävling vädermässigt sätt. Simningen kortades ned till 1000 meter pga de alltför kraftiga vindarna och det regn och den vind som tävlingsdagen bjöd på gjorde cyklingen till lite mer av en utmaning än den var ifrån början.

Cykelbanan var en relativt teknisk bana med många tvära svängar, en jäkla massa backar och bitvis dåligt underlag. Min taktik för dagen var att köra smart. Att fokusera på en bra tid när man dels inte kan banan och med det vädret kändes uteslutet.

Simningen kortades ned till 1000 meter som sagt. Det blev inte mycket till simning, det var mest guppandes upp och ned. Jag sköljdes över av vågorna ett flertal gånger och även om det säkerhetsmässigt ibland kändes lite sådär så var det en ganska rolig simdel.

Cyklingen gick till en början otroligt långsamt, det var där det var som mest tekniskt. Efter ett par mil blev det bättre och jag vågade trycka på. Vinden är inte längre ett så stort bekymmer för mig när det kommer till tävling, jag bor ju i Skåne, här har vi ganska kraftig vind varje dag.

Regn däremot, det är alltid ett bekymmer för dels gör det underlaget halt, men det gör ju också att en jäkla massa smuts och skit dras in i cykeln och detta hade jag en hel del bekymmer med. Min bakbroms fastnade titt som tätt och för att slippa hoppa av cykeln varje gång det hände för att reglera tillbaka den, fick jag helt enkelt bara använda frambromsen till slut. Ni förstår ju då själva att jag var tvungen att ta det lite mer eazy i nerförsbackarna :).

Hur som helst, jag överlevde cyklingen utan punktering, det var en hel del andra som tog hand om den biten, punktering alltså.

Löpningen var 4 varv med två långa sega uppförsbackar. Här fegade jag en hel del, placeringsmässigt visste jag inte alls hur jag låg till, hade min aning, men den visade sig vara fel. Vädret var trist hela tävlingen, blåsigt och regnigt, men jag frös i alla fall inte!

Trots att jag fegade på löpningen så sprang jag in som 2:a i min AG och 5:a totalt av alla tjejer. Jag trodde att jag var 5:a i min AG så det blev en positiv överraskning väl i mål.

Även den här tävlingen fungerade som en kvaltävling till VM i Ironman 70.3. Nästa år går VM i Australien. I min klass var det tyvärr bara en slot. Dock vet jag inte ifall jag ändå hade fått en plats, för jag stannade inte kvar på allokeringen av slots, jag hade bestämt mig innan för att inte tacka ja om jag fick en plats.

Det var årets tävlingssäsong. Jag är nöjd med säsongen, det har blivit en hel del pallplatser både i Sverige, men även utomlands. Nu undrar ni ju säkert vad som händer härnäst, men det tänker jag inte berätta ännu, ni får vänta lite till.

Träningen börjar i alla fall den 1:a oktober igen så nu har jag ett par veckors vila där jag tränar lite när jag känner för det, men tar det mest lugnt. I helgen passade jag på att åka till Stockholm, skulle ändå jobba i Stockholm på måndagen så det passade det väldigt bra med lite Stockholmshäng, träffa kompisar, dricka kaffe, dricka öl, dricka vin, umgås, springa en sväng, leka lite med brorsbarnen, ja lite smått och gott. En bra helg helt enkelt.
Det gäller att fånga de vackra kvällarna nu på hösten.
Packning till Århus. Hunden fick dock stanna kvar hemma hos Mette
Min och Mettes cykel, redo för avfärd
Det blåste i Århus
Cykel klar. Det ser tomt ut på andra cyklar, men det kom fler :)
En bild för att försöka visa hur det blåste och med vågor
Utsikten ifrån bilen på morgonen på tävlingsdagen
Fira med skumpa efter tävling
Skumpa och medalj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar