måndag 3 mars 2014

I did it again

Föregående vecka (vecka 9) var det återigen testvecka med klubben, detta inträffar var fjärde vecka. I vanlig ordning är det löpning (4,2 km alt 6,4 km) och simning 400 meter som testen är på. Löpningen blev tyvärr inte av för min del, jag befann mig istället hos sjukgymnasten och fick tortyrbehandling. Simtestet kunde jag däremot vara med på.

Sen jag började simma i september har jag gjort 3 st 400-meters tester, mina resultat har varit följande:
1. 8:23
2. 7:53
3. 7:30 (25-metersbana)

Det har varit en stabil sänkning av tiden, hur länge ska detta pågå kan man ju då undra? I början är det nog ganska naturligt att man sänker sig en hel del, men det kommer väl till en gräns när utvecklingen stagnerar. Jag kände inte igår att min tid skulle tangeras, men jag hade fel. 7.24 blev min sluttid. Om man jämför med föregående test så är det en förbättring med 6 sek, MEN då var det 25-meters bassäng vilket inte är samma som 50-meters. Jämför jag då istället med min andra testtid så är det en förbättring med nästan 30 sek!

När det kommer till IM så är det ju betydligt längre simsträcka (3,8 km) och då handlar det ju mer om uthållighet än fart, men jag tycker det är roligt att följa min utveckling även på kortare distanser. Jag har ju kommit att gilla simning mer och mer och vill gärna utveckla min teknik så att jag blir snabbare, då är ju 400 meter bra att ha som teststräcka. Nästa test är om 4 veckor, om jag förbättrar mig tills dess? Ja det får vi helt enkelt se.

I helgen blev det även landsvägspremiär. Vintern har lyst med sin frånvaro ett tag nu i Malmö och jag har varit sugen länge på att få komma ut och cykla (senaste utomhuscyklingen var 26/12-2013). I lördags fick jag till det. Det blev en av mina standardturer Limhamn-Höllviken ToR, kändes lagom att börja med en lite kortare runda (5,6 mil). Snitthastigheten landade på 28 km/h vilket jag är helt klart nöjd med, särskilt med tanke på bristen av cykling de två senaste månaderna. Tyvärr är inte alla vägar sopade ännu så det gällde att vara försiktig, men jag klarade mig utan punktering, puh. Det var väldigt skönt att få cykla utomhus trots att vinden gör det jobbigt, men det ökar ju träningseffekten. OM någon har en bra lösning på hur man kan få bort vindsuset i öronen vore jag tacksam för tips, det är nämligen väldigt jobbigt för huvudet när det blåser mycket.

Nu är iaf cykeln utomhusinvigd 2014, nu är min ambition att börja cykelpendla igen till jobbet. Minst 1 gång i veckan ska jag cykla till eller från Eslöv, när våren har kommit på riktigt kommer det bli ToR så mkt som möjligt. Cykling är ju härligt!

1 kommentar:

  1. Jag har inte testat själv. Men de här ska vara bra mot vindsus har jag läst http://www.windfree.se

    SvaraRadera