onsdag 26 februari 2014

Obeskrivlig smärta

Att träna så mycket som jag gör sätter såklart sina spår på kroppen. Jag har som ni alla vet dragits med ett vänster knä som strulat (vilket visat sig vara stela/strama muskler), men detta börjar (peppar peppar) bli väldigt bra och jag kan inte påstå att jag känt av den smärtan på ett bra tag. Däremot kommer det nya smärtor/åkommor titt som tätt. Efter hela knähistorien så har jag lovat mig själv att verkligen kolla upp smärtor och dylikt snabbt för att inte fortsätta köra på och sen tvingas ställa in tävlingen på grund av en misskött kropp. Regelbundna besök hos massör och sjukgymnast är därför av stor vikt för mig så att jag vet min kropp fortsätter vara hel. 

I förra veckan fick jag lite ont i min högra fot efter ett löppass. Detta är ingenting som jag känt tidigare så jag började läsa runt lite och kunde ganska snabbt konstatera att det är en muskel/sena (Fiburalis Longus) som sitter på utsidan av vaden som är väldigt öm. Jag bokade direkt in ett besök hos min sjukgymnast och tog det betydligt lugnare resten av veckan. 

Idag träffade jag min sjukgymnast och han gick igenom mina vader och fullkomligt massakerade dem (det kändes iaf så). Det är yttre delen av min vad som är stel, nedre delen av senan, precis runt foten, är riktigt spänd. Behandlingen blev nålar på yttre delen av vaden följt av massage på den inre delen. Jag brukar kunna tåla ganska mycket smärta när jag går till min massör i vanliga fall, men denna behandling som Johan (sjukgymnasten) gav mig idag, den var fruktansvärd. När han satte nålarna på utsidan så kändes det som att hela foten slutade att fungera, det gjorde skitont. Han hittade även en punkt på höger vad som jag nästan började gråta av när han tryckte på den (bilden visar punkten). 

Behandlingen var inte skön alls och stel var jag efteråt, MEN nu börjar det släppa. Det tycker jag är riktigt coolt med akupunktur, det känns stelt till en början men efter ett par timmar så lossnar det, häftigt. Hur som helst, för att sammanfatta vad Johan kom fram till. Vänster vad är mer stel än höger, det är utsidan som är stram, insidan ingenting. Så nu blir det fokus på att verkligen se till att börja använda hela vadmuskulaturen och HELA foten när jag tränar (kommer förhoppningsvis köra en intensiv löpkurs hos en mycket kompetent person som verkligen kan det här med rörlighet och styrka och då förbättra mitt löpsteg ytterligare). Jag har en ny behandling inbokad hos Johan om två veckor, jag hoppas inte att jag ska behöva lida lika mycket då för det kommer ge mig mardrömmar isf. 

Nu ska jag kolla på mästerkockarna, imorgon blir det simning på morgonen (ser alltid fram emot mina simpass nu) och på kvällen årsmöte med klubben. Sen är det nästan helg och då planerar jag plocka ut cykeln och köra ett pass på lördag förmiddag. 


Vaden blev helt massakerad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar