måndag 21 juli 2014

18 mils cykling i Skåne

Lördag morgon 05:30 ringer klockan och en trött Julia försöker öppna ögonen och svär lite tyst för sig själv, inte alls sugen på att gå upp. Kroppen värker och är väldigt trött. På något sätt lyckas jag ändå kravla mig ur sängen och försöker så tyst som möjligt smyga nerför trappan och går till köket. Sätter på kaffekokaren, fram med frukostskål, häller upp min fil, i med flingor, brer mina mackor och till sist häller jag upp mitt kaffe och slår mig ned för att äta frukost. Jag är fortfarande i något lags sömndrucket tillstånd, hallå??? kom igen nu Julia, det är ju idag som ditt längsta cykelpass ska avklaras, 6 timmars cykling i Skåne. Efter några klunkar kaffe börjar jag äntligen vakna till liv.

Det har under veckan gått lite fram och tillbaka på vilken runda jag skulle köra och även vilken dag, men det beslutades att lördagen skulle vara den bästa. På fredagskvällen bestämde jag mig även för att hänga på Simon o co, ett gäng som skulle cykla LÅNG-pass = 25 mil!!!! Jag skulle dock bara cykla med dem i fem mil och sen fortsätta vidare österut.

07:00 samlades vi på Värnhemstorget och avfärd några minuter senare. Turen gick först mot Lund, sen vidare mot Dalby och sedan mot Harlösa. Det var fantastiskt väder med en klarblå himmel. Vinden var ostlig, men knappt märkbar (inte så konstigt när jag låg längst bak i klungan, vilket märktes sen när jag släppte klungan :-) ). Upp till Harlösa var det ett par brutala backar, jag gillar backar, men den här dagen var mina ben inte alls med på banan, de blev stumma direkt och det var rätt tufft att cykla uppför. Inte bättre kändes det när klungan typ sprintade uppför backen.

Efter lite backar i Harlösa cyklade den stora klungan vidare mot Hörby och jag och Nicklas cyklade vidare tillsammans mot Sjöbo. Nu märkte jag att det blåste ostliga vindar, helt plötsligt gick det inte alls lika enkelt, de där 33 km/h som vi med enkelhet hade hållit blev plötsligt 28-30 km/h och pulsen fick jobba mer. Nu gällde det att lassa in energi och försöka hålla en jämn takt, inte stirra sig blind på hastigheten heller. Jag och Nicklas susade fram vidare österut, några stopp på vägen för att stämma av rutt. Efter Sjöbo hittade vi en mysig väg ner mot Ystad/Svarte.

Vid ca 12-13 mil passerar vi vår sommarstuga i Mossby, klockan visade då 4 timmar och 10 min, dvs jag hade nästan 2 timmars cykling KVAR! Varmt som attans var det, ganska traffikerad väg, men det var bara att forsätta cykla. Jag bestämde att jag vänder vid 15 mil, det skulle innebära 18 mil cykling totalt. När 15 mil passerat sa jag hejdå till Nicklas som fortsatte mot Malmö och jag vände tillbaka mot Mossby. Då blev det motvind igen, men jag var sammanbiten och trampade vidare. Den lycka som jag kände när distansen gick förbi 180 km var stor! Mitt längsta cykelpass iår och det gjordes i fruktansvärt varma förhållanden, mycket nöjd med mig själv, cykling är underbart!!! Tack Simon o co för en liten cykeltur tillsammans, stort tack för Nicklas som valde att cykla med mig genom stora delar av Skåne!

Väl framme i stugan sprang jag ned till havet och badade, behöver jag en skriva hur skönt det var? Sen väntade lunch och efterrätt i form av glassbuffé!

På söndagen nalkades det långpass löp = 2 h. Jag var måttligt sugen, det var varmt, lika varmt som på lördagen och jag gillar inte att springa i värme. Men, det var bara att plocka fram stålkvinnan i mig och ladda vätskebältet och ge mig av. Jag började i Mossby och sprang mot Trelleborg. Puh vilken hetta det var, vätskan hjälpte till viss del, men hade definitivt behövt mer. Efter 20 km stannade jag och beslöt mig för att det fick räcka. Hade inte sprungit i 2 h, men jag kände mig ändå nöjd för dagen. Jag blev upphämtad i Smygehuk och sen gick färden vidare mot Malmö.

Är mycket nöjd med helgens träning, trots att benen inte var så fräscha som jag hade hoppats på i lördags när jag cyklade så klarade jag ändå cykla 18 mil med 30 km/h i snitt och springa 2 mil på en bra tid. Träningshelgen avslutades med simning med klubben. Det här känns riktigt bra!

Bikefie utanför Sjöbo, klarblå himmel :-)

Glassbuffén var otroligt uppskattad väl framme i stugan

På kvällen bjöds det på stormiddag, alkoholfritt för min del

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar