söndag 9 november 2014

Mjölksyra

Så börjar även den här veckan att gå mot sitt slut. Makalöst vad tiden går fort, vi är snart inne i december och det börjar visst bli dags att tänka på julklappar...

Veckan som har gått har innehållit en hel del mjölksyra då det har varit testvecka. Min form är inte den bästa, vilken den inte heller ska vara den här tiden på året, så regelbundna tester ska jag ha för att följa min utveckling.

Den här veckan har jag kört cykel/trainertest, simtest à 5x400 och löptest à 20 min. Pga jobbresa i början på veckan blev alla testpassen förlagda mot slutet av veckan (torsdag, fredag, lördag), vilket inte var optimalt då benen ska vara hyfsat fräscha, men det fick bli så den här gången.

Jag började med cykeltestet i torsdags kväll. Under vintersäsongen så genomför jag testerna inomhus för att sedan förlägga dem ute när vädret är lite bättre. Själva testdelen består av 30 min "all out". 1h tog det totalt (inkl upp- och nedvarvning ). Jag har tyvärr ingen wattmätare och får därför använda min puls som måttståck vilket inte är det bästa verktyget, men det är det jag har. En wattmätare skulle verkligen vara på sin plats nu känner jag, varför ska de kosta så mycket? Testet gick okej, kunde nog krämat på ännu mer, men ju fler gånger jag kör testet desto lättare blir det ju att veta hur jag ska lägga upp det för att inte gå in i väggen eller fega.

På fredagsmorgonen var det dags för simtest, 5x400 där mitt fokus var att försöka hålla så jämna 400-ingar som möjligt. Det gick ganska bra. De tre första var nästan på sekunden samma, tappade lite på de två sista (skyller på dåliga vändningar och folk i bassängen :-) ). Tappar mkt av tekniken på slutet så det är bara att fortsätta träna.

Igår lördag var det löptest. Detta var nog det test som jag minst såg fram emot. 20 min all out är (ursäkta språket) riktigt jävla jobbigt. Löpningen är också den gren som jag vill vara snabb i och har därför ganska höga krav på vilken fart jag tycker mig borde kunna hålla. Nu är det ju som sagt så att jag är inte i min bästa form och det märker jag just i löpningen jag har en tro om att jag ska springa på en viss tid, men är inte riktigt där för tillfället. Så här finns mycket att förbättra och det ser jag fram emot. Jämför jag dock mot snittiderna jag gjorde för ett år sen så är jag snabbare. Löptestet var det test som tog mest på mina krafter, extremt hög puls och benen blev som två cementklumpar (sitter tyvärr en hel del kvar i mina vader idag). Men jag gjorde det och nu har jag nya referensvärden som jag tränar efter under de kommande tre veckorna tills det är dags för test igen.

Trevlig söndag på er!

Fokus Julia, fokus!
Bild innan löptest, pigg och fräsch
Status efter löptest, mindre fräsch, tack o lov återhämtar jag mig snabbt
m

1 kommentar: