söndag 23 november 2014

Motivation

Jag får ofta frågan hur jag hittar motivation till min träning? Det kan väl inte alltid vara roligt?

- Hur kommer jag upp ur sängen när klockan ringer 04:45 för att ta mig till simhallen?
- Hur kommer jag iväg på det där distanspasset en gråmulen söndagsmorgon när jag både har träningsvärk och det lockar mer att sova en timme till?
- Hur kommer jag upp på trainern och cyklar ett tufft intervallpass i en källare?

Det är inte alltid enkelt även om det kanske är bilden man får av mig. Självklart har jag dagar då jag hellre skulle vilja sova lite längre, eller vilja lägga mig i soffan och kolla på en film, men oftast så får jag ändå till mina pass. När jag har mina dippar så tänker jag på de saker som motiverar mig till att bli bättre. Att ha ett mål med träningen hjälper. Mitt stora mål nästa år är ju VM i Motala och det är verkligen en motivationshöjare att jag numera tillhör en landslagstrupp som 2015 ska representera Sverige på VM i långdistanstriathlon. Att tänka på det målet när jag har min dipp hjälper! En annan stor motivationshöjare är såklart de man tränar med. Jag vet när jag somnar på kvällen att på morgonen efter  så väntar Glenn, Simon, Daniel eller någon annan på mig i simhallen. De har också gått upp tidigt (ibland vääääldigt tidigt :-) ) för att köra ett simpass och då är det ju självklart lättare att gå upp så tidigt.

Eller när huvudet är helt slut efter en dag på jobbet och jag sitter på cykeln på väg hem, lite småstressad för att klockan blev lite för mycket och tisdagslöpningen börjar klockan 6, ska jag strunta i det? Då tänker jag på att det är andra löpare som också ska springa och det är ju roligt att snacka och peppa. Då blir valet enkelt.

Att sitta inomhus och cykla på en trainer tror jag knappt någon tycker är roligt, men med sikte mot VM och en bra prestation, ja då gäller det att fokusera, sluta känna efter och bara köra. För att citera Kristina (vi snackade om cykelintervaller på trainer) "Ser fram emot korta efter nyår, att ligga i fosterställning bredvid cykeln en stund,hehe". 
Det finns nämligen något speciellt med känslan av att köra sig skittrött, det är hemskt under tiden, men känslan efteråt är ändå ganska underbar :-)

Att komma upp klockan 07 en söndag och springa i 1,5 timme på tom mage? Det är jobbigt, men frukosten smakar riktigt bra efteråt.

Alla dessa passen är ju motivationshöjare främst för min egen träning. Det främsta syftet är ju för mig att utvecklas och bli bättre, men pass som skapar mervärde även åt andra är också viktigt. En riktig motivationshöjare har jag den 7:e december, Malmö BUS spring. Katarina kom på en fantastisk idé om att samla in pengar till de barn och ungdomar som ska spendera julen på BUS i Lund. Så den 7:e december ska vi springa från Malmö till Lund och överräcka dessa pengar. Häng på! Man behöver inte springa hela sträckan, man kan cykla, eller så skänker man bara pengar.

Det finns som sagt många saker som motiverar mig i min träning, detta är bara några exempel. Så på frågan om det alltid är roligt? Nej, det är det inte, men majoriteten av passen är det, på sina egna vis. Vad motiverar er?

Sibbarp 08:00 en gråmulen höstsöndag
Hösten ger många vackra färger
Färgkontraster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar