måndag 13 oktober 2014

Rekreationshelg i Småland

Den här helgen har jag spenderat i Småland. Jag har bott i Skåne i 1/3 av mitt liv. Jag känner mig hemma i Skåne, men att få komma hem till Småland med all skog det är ändå en härlig känsla. Den där känslan av att sitta vid sjön och titta på vattnet och känna friheten, eller springa omkring i skogen, den är underbar.

Helgen hemma i Sävsjö blev inget undantag. Lördagen bjöd på helt underbart väder och då passade vi på att åka till mammas och pappas stuga för att göra den "vinterklar", dvs plocka upp bryggan, flotten, städa ur krukor och lite till. Dagen bjöd på strålande väder, ingen vind och en sol som sken. Det var nästan lite löjligt idylliskt. Att grilla korv en sån dag är nog obligatoriskt vilket vi också gjorde. Efter lunchen så begav vi oss ut i skogen och letade efter svamp. Detta är nog inte den bästa aktiviteten jag vet, jag har alldeles för dåligt med tålarmod. Jag hittade dock några svampar :-) Totalt blev det nog några kg iaf.
Ironman eller skogsmulle?


In the making of a fire, jag lyckades till slut
Korvgrillning
Spegelblankt vatten, jag blev väldigt sugen på att simma kan jag säga
Höst
Fötter mot sjö
En huggorm låg och lurade i skogen, han var dock ganska trött
Att springa i skogen är obligatoriskt när jag är hemma i Sävsjö. Här i Malmö behöver jag ta bilen för att få njuta av skogen, men hemma hos mamma och pappa är det bara att snöra på skorna och springa iväg, skogen är 2 minuter bort. Detta är nog det jag saknar mest med att bo i Malmö. En mils skoglöpning är så mkt roligare och utmanande än en mils asfaltslöpning. Jag måste helt enkelt bli bättre på att ta mig till bokskogen och springa för att få lite mer terränglöpning.

Något mer som jag älskar med Småland (det känns som ett hyllningsinlägg nu nästan : ) ) är småländsk ostkaka. Det är också någonting jag saknar i Malmö. Här finns det ingen riktig ostkaka (det säljs något liknande i butikerna här, men den har jag aldrig provat och kommer nog aldrig att göra det heller), så jag såg nu till att köpa på mig ett par kg så att jag har i frysen. Ostkaka och glass är bland det bästa jag vet. Nästa gång jag ska ladda inför en längre cykeltur eller lopp, då ska jag nog satsa på ostkakeglassladdning!
Bunkra upp frys med godsaker är viktigt, det räcker iaf en vecka :-)
Ja som sagt, det var en mkt bra helg i Småland. Nu är det ny vecka och nya träningspass som ska köras. Motivationen är riktigt hög nu kan jag säga. Helgens världsmästerskap på Hawaii gjorde mig extra taggad också. I lördags höll jag mig konstant uppdaterad med hur tävlingen gick. Sara Asp gjorde mkt bra ifrån sig, 2:a bästa svenska är riktigt imponerande, stort grattis till dig Sara. Min absoluta favorit Mirinda Carfrae vann damernas proffsklass, igen. Mirinda är en helt fantastisk löpare, det är en njutning att titta på när hon springer. Att springa ett maraton under 3 timmar är helt otroligt bra om man springer bara ett maraton. Att springa ett maraton på 2:50 på en Ironman är, ja, helt suveränt. Om ni har en stund över tycker jag att ni ska kolla in den här intervjun med Mirinda, mkt kloka saker hon säger. Mirinda Carfrae Running & Recovery. Hon är också en glassälskare precis som jag :-) För att citera:
"Eat the ice cream
I’m pretty relaxed with my diet. Obviously, I’m not eating fast food all of the time. I try to fill my body with good food for the most part. But I enjoy a lot of wine and for most of the year I eat ice cream every night. That’s more to keep the weight on throughout the season, because you don’t want to be too lean. That leads you to being susceptible to sickness and being run down. So I try to keep a couple extra pounds on throughout the season." Outsideonline
Mirinda Carfrae. Bild lånat ifrån Google
Nu är hösten iaf här på riktigt. Regn och rusk känns nu som ett vanligt inslag under dagen, varje dag utan regn gäller det nu att njuta av, iaf om man ska cykla utomhus, då vill jag inte ha regn. Vi får se om jag lyckas klara mig undan regnet den här veckan.

En bild ifrån torsdagens cykeltur, fint väder :-)
Hatten är snart en daglig detalj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar