måndag 27 oktober 2014

Det här med att vara flexibel...

...är någonting som jag behöver jobba med. Ni som känner mig vet att jag har ganska svårt att "ställa om mig i sista sekund". Jag är dock starkt medveten om den här svagheten och gör vad jag kan för att bli bättre. 

När det kommer till träning så är det bra att kunna vara flexibel. I helgen fick jag träna på det. Mina planer för den helgen var att cykla runtomkring på Hallandsåsen och inte en liten runda heller utan totalt sett så skulle det cyklas någonstans runt 20-25 mil och jaga höjdmeter. Det är fortfarande "off season" och det är viktigt att få göra lite annorlunda och roliga saker. Under hela veckan som gick var prognosen för helgen god, lite regnstänk på lördagen, men bara lite. Prognosen hade fel. Sent i fredags kväll var prognosen helt förändrad, från mulet o något regnstänk var den istället regn hela dagen från morgon till kväll. 

Att cykla 20 mil och ca 2000 höjdmeter är tufft, att göra det i regn är ännu tuffare, men framför allt inte roligt (och det skulle ju vara roligt), så cykelturen ställdes in. På morgonen när jag vaknade var jag först helt matt, jag var så inställd på att cykla hela helgen och kunde inte "planera" om först, men jag var flexibel och bestämde mig för att köra löpning på lördagen och långpass cykling på söndagen. Det blev hur bra som helst. Med ändrade planer fick jag tid över till att både baka och städa.

Så i lördags begav jag mig till bokskogen och attackerade backarna. Kroppen kändes pigg och det gick till och med snabbare än helgen innan. På söndagen blev det som sagt ett långpass cykling. Jag, Simon och Glenn körde en tiomilarunda till Blentarp och tillbaka. Även under den turen fick jag träna på att vara flexibel. Ett planerat kaffestopp i Blentarp blev inte av pga att cafét var stängt, då gällde det att snabbt i mitt huvud ändra om till att "åh vad gott det ska bli med fika" till "okej, ingen fika, men det är väl inte hela världen". Det blev ändå fika, någon kom med den briljanta idén att stanna till i Vismarslöv på hemvägen så där blev det kaffe och smörkaka, så jäkla gott. 

Så den planerade helgen ändrades, jag fick vara flexibel och ja, det blev en bra träningshelg med löpning, cykling och även simning. Den här veckan är det testvecka, simtest, löptest och cykeltest står på agendan. Har idag varit hos Robert för massage så nu är mina muskler redo för veckans utmaningar.
Matchande kläder och tillbehör är VIKTIGT
Ben och fötter redo för 10 km skogslöpning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar