fredag 21 februari 2014

Det rullar på

Dagarna rullar på precis som vanligt och består mestadels av jobb och träning. För tillfället hinns inte så mycket annat med, men det visste jag ju när jag bestämde mig för att köra Köpenhamn IM.

Denna veckan deltog jag på Heleneholms långlöparsektions tisdagsintervaller. Jag var med för några veckor sedan, men körde då bara en liiiiten del av passet eftersom jag inte ville pressa mig för hårt. I tisdags var jag med på hela. Kan börja med att berätta att det blev ett fantastiskt långpass i söndags med Louise ute i bokskogen, 20 km avverkade vi, kul att springa med sällskap.

Intervallpasset med klubben inträffade väldigt nära mitt långpass och jag ska helt klart säga att jag är ännu inte van vid en högre mängdträning vad gäller löpning (med tanke på min relativt minimala löpträning sen oktober), men kroppen kändes bra så jag provade att köra.

Passet var först uppvärmning 15 min med efterföljande löpskolning i ungefär 15 min. Därefter började själva träningspasset :-) 3-4 omgångar med en serie om 6-5-4-3-2 minuter, med 60 s gå/joggvila mellan intervallerna och 2 min gå/joggvila mellan varje serie. Farten man skulle hålla var tänkt maratonfart. Vi var några stycken som gav oss iväg och bestämde oss för att hålla 4:45-tempo. Vi splittrades upp efter ett par intervaller och jag fortsatte spinga med två killar, tempot landade mellan 4:25-4:45, funkade riktigt bra.

Totalt sprang vi 3 serier, vilket resulterade i nästan 16 löpta km:er. Trots långpasset i söndags så gick det riktigt bra. Jag blev trött i höger fot, men hoppas inte att det är någonting som nu ska ställa till det för mig. Annars var det mest hungern som var det jobbiga, kvällsmiddagen smakade bra när jag kom hem. I måndags gjorde vi storkok av spaghetti och köttfärssås samt Flygande Jakob så det var bara att värma maten när jag kom hem, hur bra som helst.
En massa portioner mat underlättar helt klart planeringen i veckorna :-)
Igår fick jag till ett väldigt bra cykelpass hemma. Att cykla på trainern hemma är inte det roligaste jag vet, men i brist på annan cykling så måste jag helt enkelt acceptera tristessen i det ifall jag vill cykla. Igår gick det iaf smidigare än det brukar göra. Körde 8-minutersintervaller (ska tydligen vara en bra intervalltid har jag hört). Totalt körde jag 4 st samt lite rundtrampsträning så jag fick totalt till 1 timmes cykling, definitivt nöjd med det. Det blir ingen mer cykling i veckan då jag missar helgens spinningpass, men så är det ibland. Det blir heller inget långpass löpning alls i helgen som det ser ut nu, vi ska åka hem till Småland på blixtvisit för att fira min käre far som fyller 60 år. Hade varit kul om jag hade hunnit med ett skogspass, men det blir nog tajt. Vila är ju också bra har jag hört :-)

Nej, nu är det dags att sticka till gymet och köra lite crosstrainer, å vad roligt det ska bli :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar