söndag 16 februari 2014

Träff med eliten

I fredags hade jag en väldigt inspirerande och trevlig fika med en proffstriatlet nämligen Magnus Magnoy The Triathlon Man Magnoy. Klubben (Heleneholm Tri Team) som jag är medlem i har några proffstriatleter och Magnus är en av dem. 2013 kvalade han in sig till Ironman Hawaii, drabbades dock av halsfluss, men kunde ändå genomföra loppet, helt otroligt. Han har ett personbästa på 9:06 som han satte på Ironman Kalmar 2013!!!

Vi pratade en hel del triatlon som gav mig en massa inspiration. Jag har länge gått i tankarna att köpa en ny cykel, men efter lite mer funderingar och efter tips ifrån Magnus har jag bestämt mig för att vänta med det och istället satsa på att försöka "hotta" upp min nuvarande :-)

Efter fikan var jag väldigt sugen på att träna, det fullkomligt kröp i kroppen på mig, tack och lov var det ett långpass spinning inbokat på lördagen som skulle råda bot på min iver. 3 timmar inomhus tillsammans med ca 20 andra HTT:are. Vilket pass säger jag bara! Vi startade med en lång uppvärmning där det även ingick lite rundtrampsträning. Sedan körde vi 4 st 20-minutersintervaller för att avsluta med en hård 10-minutare och till sist än ännu hårdare 3-minutare. Det var ett riktigt bra pass och min kropp hanterade träningen mycket bra. Förutom något stel i nacken så kändes 3 timmar väldigt bra. Idag söndag är jag relativt pigg (får väl se hur pass pigg jag är vid löpningen strax). Jag tycker det är helt otroligt hur min kropp återhämtar sig trots tuffa pass, men jag känner att jag har hittat en nivå (och mängd) på träningen som funkar riktigt bra. Kvalitetspass i veckorna för att sedan fokusera på kvantitet på helgen. Kommer jag nu igång med löpningen också så känns det ännu bättre.

Efter långpasset i söndags har jag inte haft särskilt mycket känningar. Visst var jag stel i måndags och tisdags framförallt i framsida lår och höfter, men i det stora hela så har veckans träning gått riktigt bra och inga stora efterdyningar av långpasset har märkts av.

För att summera hur veckan har sett ut så har jag kört följande:
måndag: vila (endast rörlighetsövningar)
tisdag: simning 60 min (morgon), cykling - trainer, intervall 45 min (kväll)
onsdag: styrka/rörlighet 60 min (morgon), löpning intervall 50 min (kväll)
torsdag: simning 60 min (morgon), cykling - trainer, intervall 45 min (kväll)
fredag: jogging 40 min (morgon)
lördag: rörlighetsträning 60 min, spinning 3 timmar
söndag: (planerat), löpning i bokskogen 10-20 km, simning, tränarlett 60 min (kväll)

Nu ska jag göra mig iordning för en löptur tillsammans med min kära vän Louise, vi ska springa i bokskogen, det ska bli härligt, solen ser ut att titta fram så det kan bli riktigt bra.




2 kommentarer:

  1. Och vilket härligt pass vi fick till! Det hoppas jag vi gör om om två veckor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket härligt pass var det! Klart vi ska sikta på igen om två veckor.

      Radera