måndag 18 augusti 2014

Lite information till alla som ska titta och följa loppet på söndag

Nu är vi inne i min stora race week. Jag kan själv knappt förstå att det är så nära, kan jag inte få några veckor till för att förbereda mig?

Här kommer iaf ett inlägg med allmän information till alla som hade tänkt åka över till Köpenhamn för att titta på racet (om det nu är någon :o) ), men även för er som inte är på plats, men som ändå vill ha lite koll.

Mitt startnummer: 437
Starttid: 07:15

Om inte vädret är alltför dåligt så kommer jag att ha den här utstyrseln på cykling och löpning

Dagens outfit:
Klubbkläder HTT, compressions sleeves Runners store
Cykel: Specialized Shiv Elite
Hjul: FFWD
Skor: RXL Hilo, Bontrager
Hjälm: Giro Air Attack
Klocka: Garmin Forerunner 310 XT
Dagens outfit:
HTT klubbkläder, compressions sleeves Runners store
Skor: Saucony Mirage 4 (ej de på bilden)
Klocka: Garmin Forerunner 310 XT
Antagligen har jag en keps också, märke ej bestämt
Om man vill följa mig under dagen så är det nog den mobila appen som gäller för de flesta

  • Mobilapp (Google Play och App Store): sök på IRONMAN DK
  • SMS service: Skicka "KMD SMS [startnr]" till 1276 för att få ett status SMS varje gång jag passerar en tidsregistrering. Det kostar 2 DKK per SMS och det kan bli upp till 30 stycken. OBS det är endast de med danskt abonnemang som kan använda den här tjänsten.
  • www.kmdironmancopenhagen.com hålls uppdaterad under hela dagen 
Jag föreslår att man går in på hemsidan och kollar in guiden för åskådare:

Så hur kommer då dagen att se ut?
Starten går mellan 07:00 (PROs) fram till 08:00. Jag startar som sagt 07:15 (simmar 3,8 km). Simningen tar plats vid Amager Beach Park. Om man är intresserad av att kolla in simningen så är det enklaste sättet att ta metron och hoppa av vid "Amager Strand". Vid detta område kommer även bytet mellan sim-cykel att ske, eller som det heter T1 (Transition 1). 
IM Copenhagen-Swim-course-675x623
Simbana, bild lånad ifrån http://kmdironmancopenhagen.com/race/swim/

Efter simningen ger man sig iväg på cykling. Det är en 2-varvsbana som går norrut och tillbaka. Varvningen sker vid 93 km omkring Hellerup. Totalt cyklar man 180 km.
IM_Cph_Bike-675x878
Cykelbanan. Bild lånad ifrån http://kmdironmancopenhagen.com/race/bike/
När cyklingen är över så går man in i andra växlingen - T2. Det här växlingsområdet är INTE samma som T1, utan T2 är inne i Köpenhamn. 
T2_675
T2, bild lånad ifrån http://kmdironmancopenhagen.com/race/t2/

Efter T2 så sticker man ut på löpningen som är en 4-varvsbanan inne i Köpenhamn, 4 varv = 1 maraton (42,2 km). Nu har jag ju själv inte sprungit banan, men jag kan tänka mig att det är en härlig stämning längs med löpningen. 

ECCO-Biom-run-course-map-675x641
Löparbanan. Bild lånad ifrån http://kmdironmancopenhagen.com/race/run/
Exempel på "hot spots" där man kan befinna sig är
Efter 4 varv kommer jag förhoppningsvis korsa mållinjen. Målgången sker vid Christiansborgs slott:

Ja, vad mycket mer kan jag säga. Det kommer bli en lång dag och för er som har tänkt att komma och kolla så rekommenderar jag att man kommer och kollar på löpningen. I och med att det är en 4-varvsbana så kommer man ju se alla tävlande många gånger och man kan heja väldigt mycket. Glöm inte att ta med er varma kläder och paraply!

Tyvärr kan jag inte ge er några exakta tider för när de olika momenten startar för min del (förutom simningen då) eftersom det är ju helt beroende på hur det går, men jag kan ju göra en uppskattning. Går allt enligt min plan så bör jag vara iväg på löpningen någonstans runt 14:30-15:00, MEN det är ju ingenting som är säkert så håll er uppdaterade.

Så nu har ni iaf fått lite info om söndagen. Det finns säkert en hel massa saker som jag glömt, men som sagt, gå in på hemsidan så finner ni all info där också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar