tisdag 5 augusti 2014

Snygg, stark o snabb, it's race week

Så var det dags för en race week igen. Nej, det är inte riktigt tid för Köpenhamn än, men däremot är det dags för Malmö triathlon. På söndag ska jag köra olympisk distans och även supersprint stafett. Olympisk distans innebär 1500 m simning, 4 mil cykling och 1 mil löpning. Detta blir tredje året i rad som jag kör, förhoppningsvis är jag starkare än de förra två åren då jag tränat helt annorlunda inför den här tävlingen. 

Jag hittade en statusuppdatering som jag skrev på Fejjan för två år sedan som jag tyckte var lite rolig:
"Triathlon är ju riktigt kul J det här måste jag göra igen"
För två år sen hade jag inte en aning om att jag två år senare höll på att förbereda mig inför en betydligt större utmaning i form av Ironman :-) 

Förra veckan var ju en vilovecka. Vilovecka innebär inte helvila, det innebär färre pass, men med bibehållen kvalitet. Jag fick till en bra vecka, den var viktig att få med sig i bagaget. 

I torsdags körde jag ett cykel-löppass som var tufft, hårda cykelintervaller, jag och Shiven kom bra överens. Efter det träningspasset hade jag och Simon bestämt att vi skulle köra växlingsträning på Ribban inför Malmö triathlon. Jag är typ sämst på växlingar så det var otroligt nyttigt. Fick en hel del bra input! 
Vilar benen inför växlingsträning
Jag inne i T1 växling
Simon på väg in i T1 växling

I fredags bestämde jag mig för att göra Shiven tävlingsredo, jag lämnade den därför in den till Christian på Bianchi för att fixa iordning hjul, bromsar och växlar. Nu står det en skönhet hemma. Jag är otroligt nöjd med mina inköp av nya hjul och ny cykel. 
Shiven är race ready
I söndags var det dags för mitt sista längre hårda pass, 4 timmars cykling följt av 1 timmes löpning. Jag valde en dag då det var typ värmerekord och det blåste en hel del. Turen gick mot sydost (motvind dit, medvind hem). Valde att cykla 101:an med hopp om lite trafik, det var det också. Jäklar vad tufft det var, varmt så in i baljan och en vind som fullkomligt sög ut energin ur mina ben. Jag visste dock att efter vändningen i Mossby så skulle jag få medvind och den var efterlängtad. Bitvis så susade jag fram som en pil, märkte dock att benen var tunga efter den där motvinden, men det var bara att trampa vidare. 13 mil senare var jag klar med cyklingen och det var dags för löpning. 

Löpningen var hemsk, det var så varmt och pulsen var skyhög. Jag lyckades på något mirakulöst sätt ändå ta mig igenom 1 timmes löp, inte på någon supertid, men ändå helt okej. När jag kom hem la jag mig i vardagsrummet och kollapsade för en stund. Då plockade jag fram den där kalla goda colan som jag förberettt, helt magiskt gott var det. Sen i med lite återhämtningskäk så var jag åter på banan igen!
Redo inför 5 timmars träning
Vattenpåfyllnad vid Abbekås golfbana
Återhämtningsmål efter 5 timmars träning
Så nu är det race week och det blir minimalt med träning den här veckan, simning, något cykelpass är det på schemat. Mitt mantra är "snygg, stark och snabb", det är det jag ska ha i huvudet till tävlingen på söndag :-)
Nöjd swimfie efter 2500 m i poolen

1 kommentar:

  1. Hajar att värmen är jobbig, men det ser härligt ut med de där sommarbilderna iaf!
    /Sara

    SvaraRadera