fredag 29 augusti 2014

Post race tankar

Nu har det gått några dagar sedan min stora tävling. För tillfället så känns det som att det var flera veckor sedan som tävlingen ägde rum. Nu kanske det inte är så konstigt att det känns som längesedan för efter tävlingen har jag hunnit med att både fylla 30 och börjat på ett nytt jobb, så det har varit ganska många saker som har skett under ganska så kort tid.

Trots detta försöker jag tänka tillbaka på söndagen så mycket jag kan för jag vill inte riktigt släppa den bubblan. För att inte vara så typisk svensk så tänker jag nu säga att "JAG ÄR SÅ JÄVLA STOLT ÖVER MIN PRESTATION I SÖNDAGS". Den där första gången kommer jag aldrig mer att få tillbaka så därför så ger jag mig en extra klapp på axeln och berömmer mig själv :-)

Hur har då kroppen reagerat efter tävlingen? Jag har hört diverse historier om folk som vaknat mitt i natten av att de varit så hungriga och då haft back up nära till hands :-) Detta hände inte mig, efter loppet var mat det minsta jag var sugen på, min mage var ganska öm efter tävlingen. Den har dock ordnat till sig. I måndags när jag vaknade var den precis som vanligt tack och lov. Benen var dock inte som vanligt. I måndags och tisdags var jag otroligt öm i mina lårmuskler främst, vänster hälsena var också stramare än vanligt. I onsdags var det dock borta och nu känner jag typ ingenting längre. Min kropp återhämtar sig muskulärt väldigt snabbt, coolt. Nu är det dock inte så att jag ska börja träna igen, noooo, jag har 3 veckors vila, eller ja, 2 veckor snart. Den fysiska aktivitet som jag kommer att ägna mig åt kommer vara simning (tjuvstartade imorse, sååå nice), promenader och lite prehab/styrka. Sen börjar jag om igen i oktober med ett nytt träningsupplägg.

Vad ska hända med bloggen nu då? Ja, den kan ju först och främst inte heta "Missy Montys way 2 become an IronWoman" för det är jag nu. Har funderat på ifall jag ska ha den kvar eller inte. Jag skrev ju i början att bloggen skulle vara ett sätt för mig att minnas resan mot Ironman. Jag tror dock att jag kommer att fortsätta skriva, men får fila lite på namnet :-)

Vad händer med mig nu då? Jo jag börjar som sagt ett nytt träningsupplägg i oktober och det som står på agendan är VM i Motala 2015 samt någon halvironman och lite annat smått och gott. Jag vill utveckla min löpning, eller rättare sagt, jag behöver utveckla min löpning och hålla mig borta ifrån de där trista skadorna som jag har haft.

För den nyfikne kommer här hur mina träningstimmar inom simning, cykling och löpning har sett ut under de senaste 365 dagarna. Observera att detta gäller endast dessa tre grenar och siffrorna presenteras procentuellt, det kan dock vara så att det är någon felmarginal på siffrorna, men hyfsat nära sanningen är det nog...
Simning 27 % (både pool och öppet vatten)
Cykling 54 %
Löpning 19 %

Undrar hur siffrorna kommer att se ut nästa år....

Ha en trevlig helg allihopa, det ska jag ha!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar