söndag 22 mars 2015

Gerillalöp och Slimmingepremiär

För er som cyklar i Skåne så vet ni att det finns en backe i södra Skåne som i skånska mått mätt är ganska jobbig, nämligen Slimmingebacken. Jag har nu cyklat i ett par års tid, men har ännu inte cyklat i den ökända eller berömda backen (beroende på vem man frågar). Idag blev det premiär för min del. Backen eller själva segmentet på Strava är 1,2 km och har en lutning på 7 %, så man skulle kunna säga att cykla uppför backen är ett fantastiskt sätt att snabbt höja sin puls och hamna på typ en obehaglig nivå.

Jag gillade backen, bra utmaning. Rundan idag var för övrigt en bra, härlig runda. Solen sken, det enda som inte var perfekt var ju såklart vinden. De sista två milen hem var lite tuffare, jag tappade humöret  i och med motvinden. Det är då det är kanon med sällskap som peppar upp en!

Vi avslutade våra cykelrunda med en kaffe på Musette. Bra avslut på en bra cykeldag.

Igår var det Gerillalöpning som gällde för min del. Man kunde välja att springa 5, 10, 21 eller 42 km (eller ja, i princip kunde man springa vilken sträcka man ville, men dessa sträckorna var de uppmätta och utritade sträckorna). Jag valde att springa 21 km. Planen var att försöka springa i ett bra behagligt tempo. Det fanns en liten stund då jag tänkte springa i min tänkta halvmaratonfart, men vädret var inte direkt gynnsamt och suget att springa lite hårdare då försvann. Istället hamnade jag i en fart som ligger närmre min mara-fart. Till en början så höll jag sällskap med Richard ifrån klubben, trevligt med löpsällskap där man snackar om allt och inget. När det var ca 6 km kvar så stack R iväg lite, då var jag orolig att jag skulle tappa fart, men jag höll mig kvar på ungefär samma km-fart. 1 timme 35 min och 30 sek senare var jag färdig. Löpkänslan var bra efteråt, värmekänslan mindre bra. Det blåste och regnade och var allmänt ruggigt. Så snabbt på med kläder och cykla hem för att inte hinna bli alltför kall.

Som vanligt har helgen bjudit på bra träning. Nu blir det vilovecka/testvecka. Det ser jag ju såklart fram emot. Har jag förbättrat mig någonting tror ni? Ja, det återstår att se.

Ha en trevlig söndag allihopa!
Cykelfika, energiunderskott existerar inte på cykelpassen
Härligt väder och bra sällskap gör cyklingen till en extra bra upplevelse
En fokuserad selfie måste jag ju slänga in också

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar