söndag 29 mars 2015

Shit vad du springer vackert

Så var det söndag igen och ännu en träningsvecka är över. Den här veckan har det varit testvecka och då också färre dagar med träning, men bra kvalitetspass. Tyvärr har det faktiskt blivit ännu färre pass än vanligt för jag har inte kunnat simma. Aqvakul har stängt av 50-metersbassängerna pga dålig vattenkvalitet. Detta är inte första gången som det händer. Det är extremt tråkigt, det finns liksom inte särskilt många alternativ i Malmö när det kommer till simhallar. Å andra sidan kanske detta var bra för min del, har nämligen haft en liten simsvacka, men nu känner jag att suget börjar komma tillbaka.

Hur som helst, ingen simning har det blivit men löpning och cykling har jag kört, och (hör och häpna) två stycken pass på gymet med knäböj, marklyft och chins, där jag har satt PB i alla tre moment!

Löptestet gick inte riktigt enligt förväntan, dåligt förberedd, det stämde helt enkelt inte, men alla dagar kan inte vara toppen. Cykeltestet gick desto bättre. På min uppvärmning hade jag otroligt fin medvind och det kändes riktigt härligt, till själva testdelen valde jag att vända så att jag skulle cykla i motvind och shit vad tufft det var. MEN 10 watt högre än senaste testet så jag är helt klart nöjd. Nu börjar snart tävlingssäsongen så dessa testpass kommer så småningom att ersättas med tävlingar, det ser jag fram emot, är sugen på att komma igång med tävlandet nu.

Den här veckan passade jag också på att göra en löpanalys. Vi fick genom klubben ett erbjudande om att göra en analys på Runners store, en motion metrix. Testet går ut på att man springer på ett löpband och blir filmad av 3D-kameror som är kopplade till ett program. När testet är klart får man upp ett resultat som då bedömmer ens löpekonomi utifrån olika faktorer.

När jag klev av bandet så sa Johan (som utförde analysen) typ "Shit vad du springer bra, jag har aldrig haft någon som fått så fina värden som du, det finns liksom inte mycket jag kan säga".

Jag fick 4,9 av 5, den enda punkten där jag inte satte "full pott" var att jag kan luta mig aningens lite mer framåt, men annars så springer jag klockrent :-). Jag har ju tränat på min ekonomi nu under några års tid så det var roligt att få ett kvitto på att jag faktiskt gör någonting rätt. Jag får höra lite då och då att det ser så enkelt ut när jag springer och det kanske är så. Jag har ju Katarina till stor del att tacka för detta. Allt snack om "mormorstrosor", T-rex, chipsgreppet har gett resultat. Nu gäller det bara att fortsätta springa med den här fina löpstilen så kanske jag sätter lite personliga löprekord i år :-)

Det var det. Nu är det snart dags för Mallorca, på onsdag närmare bestämt. Imorgon ska cykeln fixas iordning och all packning ska också göras klart. Det ska bli så himla roligt att komma iväg, jag har aldrig varit på Mallorca tidigare, men hört väldigt mycket gott om det så det ska bli ett sant nöje att åka dit. Är det någonting som jag absolut inte får missa får ni gärna höra av er.

Imorgon har jag även ett spännande möte inbokat, snart kan jag avslöja en sak som kommer att hända, det ska bli kul att få göra det offentligt, men jag vill att alla saker ska vara helt klara innan jag berättar :-)

Trevlig söndag på er!
Resultat ifrån min Motion metrix
En glad selfie, brukar tydligen se så fokuserad ut annars :-)

Pre drink innan FTP test
Tack ben för att ni gör ett bra jobb

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar