tisdag 17 mars 2015

Watt is watt, vind är vind och godaste kaffet i stan

Vilken cykelhelg jag hade i helgen, cyklade både lördag och söndag och det blev totalt över 20 mil. I lördags var det med linjecykeln tillsammans med MCK. Trots att vi var många som cyklade (typ 12 st) så var det en ganska tuff runda då det var väldigt blåsigt och en hel del backar. Det stoppar dock inte mig. För ett år sen hade jag nog inte ens vågat tänka tanken på att cykla nästan 14 mil med såna förutsättningar, men jag har ju bestämt mig för att våga utmana mig själv så på så vis var det en bra runda.

Vädret var inte särskilt annorlunda på söndagen, lika blåsigt och ungefär samma temperatur, dock uteblev solen, cyklade då med min tempocykel. På tempocykeln sitter min wattmätare och det är kul att äntligen få mäta min kapacitet utomhus. Jag har ju bara suttit inomhus hela vintern och trampat mina watt, nu fick jag se vad det blir av det ute. Vi var fyra stycken som körde en liten nätt runda på ca 8 mil. De första 90 minuterna var rätt jobbiga, motvind och lite sega ben. På vägen hem blev det dock bättre, jag kunde trycka på och få lite fart och även lattja lite. 

Den här helgen kom jag iaf ihåg att klä mig efter vad vädret skulle bli. För ett par veckor sedan gjorde jag misstaget att ta på mig alldeles för lite kläder under ett cykelpass och det var en av de mest hemska cykelpassen jag gjort någonsin. Det var bara ett par grader och det regnade hela turen. Vi ska inte gå in på detaljer, men jag kan säga att det tog en bra stund innan jag var uppvärmd efter det att jag kommit hem. Det misstaget ska jag inte göra flera gånger.

Varför är det då så himla roligt med en wattmätare kan man ju då ställa sig? Jo, en wattmätare fungerar ju som så att den mäter kraften i din cykling och att träna utefter watt är typ helt jättebra. Tidigare kunde jag enbart använda min puls som indikator på hur hårt jag tränade, men pulsen svarar ju inte direkt, det gör wattmätaren. Numera kollar jag i princip aldrig på vilken snitthastighet jag har på passen, för det är orelevant. Hastigheten påverkas ju inte bara av hur hårt jag cyklar utan den påverkas ju av vind, terräng etc. Men watt is watt, ska jag cykla i 200 watt så är det det jag går på oavsett om det är motvind, medvind eller backe. Jag upplever att min träning har liksom höjt sig ett par steg sen jag köpte min wattmätare, därför är det extra roligt.

När man cyklar med andra likasinnade så blir det en del snack om just watt. Eller förlåt, det blir VÄLDIGT mycket snack om watt och siffror. På tisdagsintervallerna med långlöparna lyckas vi nästan alltid prata om mat, men på cyklingen, då pratar vi watt, ctl, tss, tsb. Nördigt? Ja, det kan tyckas, men sån är jag :-)

Som jag skrev för ett par veckor sedan så har nu Musette öppnat. Vi stannade till där både i lördags och söndags för att dels snacka med Daniel som jobbar där men också för att dricka kaffe, här får man väldigt gott kaffe. I lördags blev jag introducerad till typ det godaste kaffet jag druckit på länge. Det enda tråkiga är att det tar slut så snabbt, men man får njuta av det man får.

Nu kör vi sista hårda veckan. Till helgen blir det både Gerillalöp och megalång cykling, om jag längtar? Ja, det kan ni ger er på! Sen är det dags för testvecka och därefter drar jag till Mallis! Shit vad nice det ska bli. 

Blev visst lite rörigt inlägg här märker jag, får försöka strukturera det mer till nästa gång helt enkelt. Ha det gott mina vänner, nu ska jag ta och springa lite intervaller! 
Post Run Selfie
En kort paus vid Harlösa kyrka, backen upp dit är rätt jobbig faktiskt
Utsiken vid Harlösa kyrka är ganska fin
Soppbuffé på Vismarslövs café, satt som ett smäck på cykelturen
Temposöndag, go go go


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar