onsdag 22 juli 2015

4 minuter 4 gånger

Ni har kanske hört talas om dem eller så kanske det rent utav är så att ni tränar dem, nämligen norska intervaller-Marit Björgen intervaller eller helt enkelt 4 st 4-minutersintervaller. Dessa typer av intervaller är mitt fokus den här veckan. Att träna dessa typer av intervaller är ett bra sätt att öka sin syreupptagningsförmåga (VO2max), ja tack det gör jag gärna.

Jag fick tipset om att köra 4 st såna här pass under 5 dagar. Ni kanske tycker att det låter hur enkelt som helst, men jag ska säga er att det är det absolut inte. Intervalldelen ska ligga på 90-95 % av maxpuls och vilodelen ska ligga runt 70-75 % av maxpuls. Så kort och gott 4 min hårt och 3 min vila.

Första passet körde jag i måndags efter jobb. Jag valde Fitness 24 Seven på Lilla torg för de löpbanden har en liten fläkt inbyggt vilket jag ville ha. Jag har kört såna här intervaller på cykel, men aldrig på löpband och jag har heller inte varit så noggrann med hur vilan har varit. Men nu har jag stenkoll och var därmed riktigt taggad på att sätta igång.

Uppvärmningen blev ca 10 min och sen startade jag. Första intervallen kändes ganska lugn, benen var fräscha, så är det ju nästan alltid första omgången. Andra intervallen var hemsk. Då insåg kroppen vad jag höll på med (att springa med en puls runt 90% av max är apjobbigt). Vid tredje intervallen började jag så smått koka av värme, då åkte mitt träningslinne av. Jag struntade i de blickar som jag helt plötsligt fick, det var ju inte så att jag sprang naken, men när magar kommer fram då reagerar folk, hallååååå det är ju bara hud :-)

Hur som helst, sista intervallen gick bra iaf. Svetten fullkomligt sprutade (förlåt om jag stänkte på någon) och när klockan visade 4 minuter så var jag riktigt glad att det var över. 16 min hårt arbete! 16 min är inte jättelångt, men det var tuffa 16 min.

Jag älskar den här typen av träning. Hårt, jobbigt och riktigt effektivt. Sen att jag eftersvettades i ungefär en timme var jag inte riktigt beredd på, men det ingår väl i konceptet :-)

Igår tisdag körde jag igen på lunchen. Känslan var ungefär den samma som i måndags, det var dock lite smått jobbigt att jag återigen eftersvettades så länge, det satt nästan i när jag kom tillbaka till jobbet. Imorgon och fredag blir det nya omgångar av dessa intervaller. Jag är fortfarande taggad!
Hej! Pigg innan intervaller startar
Intervall nummer två
Intervall nummer 3
Intervall nummer tre
Intervall nummer 4, hjälp
Passet är äntligen avklarat
Efter tidagens pass, 2 av 4 pass avklarat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar