torsdag 17 april 2014

Påskplaner

Så var påsken kommen! I år kommer den spenderas i Limhamn, tidigare år har den nästan alltid spenderats hemma hos mamma och pappa i Sävsjö, men i år kommer de hit. De kommer med ytterligare ett flyttlass, det finns lite möbler etc från min studietid i Lund, samt från barndomen (bland annat mitt blåa piano) som numera får bosätta sig hemma i vårt nya hus. När de möblerna har levererats tror jag att det mesta är inflyttat å det går äntligen börja strukturera upp rummen! En viss tid av påskhelgen kommer gå till detta, men det kommer även ges utrymme till träning, såklart!

Mina föräldrar ska cykla Vätternrundan i år (ja, de är grymma jag vet :0) ) så imorgon kör vi ett cykelpass ihop. Vet ej hur långt det blir, men min plan är att köra ett brickpass i samband med cyklingen, dvs jag springer ett pass efter vi cyklat klart.

På lördag blir det långpass löpning när det passar, på söndag är det premiärcykling light med klubben å på kvällen är det tekniklöppass med Katarina. På måndag ska jag cykla ett långpass på morgonen, så tidigt som möjligt är tanken för att sedan kunna vila upp mig inför veckans testpass. 

De kommande veckorna blir lite annorlunda när det kommer till träning, för dels ska jag köra ett löptest på labb, sen är det löptest med Katarina å sen är det New York i en vecka. För att prestera så bra som möjligt på testerna kan jag inte köra stenhård träning dagarna däromkring, vilket kommer innebära lugnare träning däromkring. Träningen i New York kommer enbart bestå av löpning å lite styrketräning. Resan kommer vara en frivecka, vilket kommer innebära mindre träning och jag kommer heller inte avstå från alkohol helt och hållet. Efter New York är det stenhårt fokus, tävlingarna närmar sig med stormsteg. Ja ni läste rätt, tävlingarna. Jag kommer inte enbart köra Ironman Köpenhamn iår, utan jag har några andra tävlingar inplanerade också, vill ju testa av formen :-)

Hur har träningsveckan sett ut hittills då? I söndags cyklade jag en liten runda på ca 7,5 mil, det var en väldigt blandad tur både vädermässigt och orkemässigt. Det var skönt att komma ut och cykla bort lite slaggprodukter ifrån lördagens löpning, men visst var benen trötta. Inte hjälpte det heller särskilt mycket att det blåste ganska kraftigt, i motvinden var det jobbigt, kändes som att jag nästan cyklade bakåt istället för framåt. 

I måndags hade jag min välbehövliga vilodag och sedan startade träningsveckan med simning i tisdags morse. I går onsdag cyklade jag till jobbet, återigen hade jag inte vinden på min sida. Den var inte speciellt kraftig, men det var svagt nordliga vindar på morgonen (mot/motsidvind) och sydvästliga/västliga vindar på eftermiddag. Helt fel mao, men jag lyckades ändå skrapa ihop 10 mil totalt under dagen så jag är nöjd. 

Imorse plaskade jag runt i bassängen igen, distanspass iform av pyramid, tokjobbigt! Simmade en serie om 100-200-300-400-500-400-300-200-100 m fritt. Vissa längder känns jättebra, men sen kommer det några längder där känslan är hemsk, känner mig som en padda i vattnet. Jag tragglar på iaf!

Det var veckans träning hitintills. Just nu sitter jag och laddar inför ett löppass, idag blir det backlöpning och en kraftig vind på det kommer garanterat göra mig trött. 

Glad påsk på er allihopa!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar