söndag 13 april 2014

Race report

Okej, dags att sammanfatta gårdagens halvmara. Som jag skrev tidigare i veckan så var min plan ifrån början tänkt att genomföra loppet som ett tuffare träningspass. Det blev det, fast lite till. Efter pushning ifrån Katarina så blev strategin att gå ut hårt och köra på så länge som kroppen hängde med. Hårt innebar runt 4:15-tempo för att komma under 1.30 på halvmaran. Jag har aldrig sprungit en halvmara så snabbt, har iofs bara tävlat en gång tidigare på halvmara så har inte så mycket att jämföra med, men 4:15 är för mig väldigt snabbt. 

Hur som helst, jag gav mig iväg mot Heleneholms IP. Väl där träffade jag en mängd andra ifrån klubben och det blev en hel del snack innan. Kul att det är så många HTT:are som även springer långlopp! Efter uppvärmningen gjorde jag och alla andra löpare oss redo och ställde oss på startlinjen. När startskottet gick så sprang jag bara iväg. Gick ut hårt precis som planerat, lite väl hårt enligt mig själv då de första två km:erna låg på 4:03-tempo, men å andra sidan så behövdes de sekunderna senare. 

Banan var en varvningsbana, dvs två varv och gick utmed cykelvägar i utkanten av Malmö. Bitvis var det ganska blåsigt (motvind) vilket helt klart märktes på tempot. 

Första milen kändes riktigt bra, visst pulsen var hög, men hanterbar. Avverkade 10 km på 42-43 min. Andra varvet blev betydligt tyngre, nu började energin tryta och benen/vaderna började stelna till. Att bara springa på asfalt är tufft. I och med att det var soligt ute så blev jag törstigare än jag räknat med, så jag tog faktiskt en liten vätskemugg vid alla stationer. Vid 60 minuter klämde jag i mig en gel dock utan vatten (inte en smart lösning), så fick lite energi till den sista biten. 

När min klockade visade 19 km visade tiden 1:21, då började jag faktiskt tro att det kanske var möjligt att klara 1:30, dock ville inte benen fortsätta springa, de sa liksom stopp, men huvudet och viljan sa ju "spring" så fram kom jag ju ändå. Sista km:en gick på ren vilja, vid 1:29 hade jag sprungit 21,1 km, men det var ändå en liten bit kvar in till mållinjen. Jag korsade mållinjen på 1:30:20. 20 sekunder från målet, det är jag oerhört nöjd med. Visst 20 sekunder är 20 sekunder, men det är tidigt på säsongen, jag har inte sprungit särskilt mycket sen mitt löpuppehåll (inte mycket i förhållande till om jag inte haft mitt uppehåll), så att spränga 1:30-gränsen tror jag inte är några som helst problem. Kanske ska jag sätta 1:25 som nytt mål?

Så det lite tuffare träningspasset blev lite tuffare än jag hade räknat med. Jag är otroligt nöjd över min prestation, det känns riktigt bra att få ett kvitto på min löparform så här tidigt på säsongen. Tack Katarina för peppen innan, hade du inte sagt åt mig att gambla, då hade jag nog sejfat!

Bjuder på några bilder tagna av Jossan som satt med och hejade på oss alla under loppets gång!
Laddade innan starten, humöret är på topp
Det är jag som ligger i gräset, direkt efter målgång
Direkt iväg på första varvet
På väg in mot målgång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar