fredag 25 april 2014

VO2-maxtest

Idag var jag och gjorde löptest. Det var två test där det första handlade om att få fram min tröskelnivå (nivån där man producerar mjölksyra i kroppen) kopplat till fart å det andra testet handlade om att mäta min syreupptagningsförmåga samt puls.

Vi tar det ifrån början. Innan man kommer dit och gör testet ska dagarna innan (48 h) bestå av betydligt lugnare träning. Mitt upplägg blev gym onsdag morgon och på kvällen ett cykelpass. Torsdag morgon bestod av morgonsimning i lite lättare variant, sen var det vila resten av dagen. Vidare får man inte äta 3 timmar innan passet eller dricka koffeinhaltiga drycker (jag saknade kaffet till frukosten imorse kan jag säga).

Själva testen utförs i två omgångar (två test ju :-) ). För att hitta min tröskelnivå använder man sig av laktaltest vilket innebär att man mäter blodvärdet vid olika hastigheter. Man springer i 3 minuter, sen stannar man snabbt för att testa blodet, därefter ökas hastigheten med 1 km/h och man springer ytterligare 3 minuter etc. Man fortsätter tills dess att man har fått ett värde på 5.

Jag började mitt test med att springa 12km/h, då hade jag ett värde på 0,8. Jag fortsatte ända upp till 16 km/h och vid det testet visade mätaren 5,2 och då var testet färdigt. Nu hade vi hittat min tröskelnivå vilket blev någonstans mellan 15,5 km/h och 16 km/h. Därefter var det dags att göra om proceduren, men denna gången fick jag bära en mask som skulle mäta min syreupptagningsnivå, jag fick även ett pulsband för att mäta pulsen vid de olika nivåerna.

Vid detta test fanns det inget slut som bestämdes av ett visst värde utan här handlade det om att springa tills jag inte orkade längre. Upplägget var 1 min på varje hastighet och när jag kom upp till min tröskelnivå då ökades lutningen på bandet istället. Jag körde mellan 12km/h upp till 16km/h. När jag var uppe i 16 km/h ökades bandet två gånger sen räckte det för min del. Vilka värden jag fick, det vet jag inte ännu, det ska sammanställas först, men jag kikade snabbt på monitorn och min puls visade 162, så jag misstänker att det var den högsta puls som jag kom upp i. Men som sagt, jag vet inte säkert eftersom jag inte fick någon data med mig direkt. Jag har alltid misstänkt att jag har väldigt låg maxpuls (den kan jag ej påverka), men det som är lite intressant är att se vad min puls blev vid min tröskelnivå. För en vanlig motionär brukar det handla om ca 70-80% av max, för en elitlöpare 85-90%. Genom att träna precis under sin tröskelnivå höjer man den successivt och kan sedan leda till att man kan hålla högre fart under längre tid. Shit vad snabb jag kommer att bli :-)

Det var kul att äntligen få göra ett sådant test, jag har velat göra det länge eftersom jag har väldigt svårt att pressa mig, men med lite siffror i bakhuvudet blir det enklare. Nu i efterhand så känns det som att jag hade kunnat pressa mig lite till på det sista testet, fast å andra sidan så har jag varit konstant törstig och lite allmänt trött i kroppen efteråt så jag kanske gjorde hyfsat bra ifrån mig ändå....


Nu försvinner jag ifrån bloggvärlden ett tag, en veckas semester i New York väntar. Därefter blir det fullt ös med förhoppningsvis lite förändringar i mitt träningsschema!

Bjuder på en bild på gårdagens middag, uppladdning inför dagens test!

1 kommentar:

  1. Tjena! Du är nog inte hemma än, men känner du för det, så skickar jag över en Bloggutmaning till dig. Det är nemas problemas om detta inte är något för dig. Men känner du för det, så kolla på:
    http://www.rundtramp.se/bloggutmaning/
    Ha re gott!
    /Richard

    SvaraRadera