onsdag 21 maj 2014

Julias träning får en bättre struktur

Det här med struktur präglar ganska mycket mig som person, särskilt när det kommer till träning. Att träna på ett strukturerat sätt hjälper mig att komma nämre de mål som jag har uppsatta. Exempelvis inför Sthlm Maraton 2008 så använde jag mig av ett färdigt program med siktet att klara maran under 3.30. Jag följde programmet i det stora hela och kom nästan i mål på 3.30.

Mina träningspass är oftast strukturerade, vissa mer och vissa mindre, men det är sällan jag ger mig ut och kör exempelvis ett löppass utan att veta vad det kommer innebära (det kan handla om att jag har en viss distans jag ska springa eller en viss runda etc).

Att genomföra en Ironman utan en plan skulle vara väldigt svårt för mig. Efter jag bestämt mig för att köra så började jag leta upp och söka efter program som kunde passa mig och min målsättning. Till slut kom jag fram till någonting som jag tkr har varit vettigt. Det har gått lite upp och ned med programmet kan jag dock erkänna. Det som har varit svårt är cyklingen, för i min värld har landsvägscykling handlat mycket om att mala på. Det är jag väldigt duktig på, jag är en seg rackare, men att bara mala utan att utveckla någon mer power ger inte direkt någon fartökning.

MEN nu kommer det hända grejor, det är jag övertygad om. Klubbens cykeltränare, Katarina Mölgaard-Ibsen aka Dragon Mother har nämligen börjat hjälpa mig med att strukturera upp min löp- och cykelträning. Den hjälpen kunde inte komma mera lägligt för just med cyklingen så känns det som att jag verkligen hamnat i ett och samma tempofack. På bara två veckor har min cykling fått ett helt nytt innehåll, ben och puls har fått känna på att de lever, gött! Cykelträningen har också blivit roligare att genomföra eftersom den nu är indelad i serier, det gör att tiden går betydligt fortare.

Genom att strukturera upp en redan (i mitt egna tycke) strukturerad Julia har det faktiskt blivit fler luckor i veckokalendern eftersom mina pass har tydliga mål och innehåll, inga onödiga pass här inte :-) Det finns också utrymme för flexibilitet vilket är viktigt. För att citera Katarina "det sociala är superviktigt. Planerar man smart så får man in både träning, jobb, tillräcklig vila OCH socialt umgänge även i en IM satsning". Helt sant och det skriver jag under på.

För er som undrar vem Katarina är kan läsa mer på här: http://www.dragonmother.se/, eller på hennes Facebooksida: https://www.facebook.com/#!/DragonMotherTraining (där finns även ett fint inlägg skrivet om just mig :-) )

Vidare nu då. Löpningen har lyst lite med sin frånvaro den sista tiden pga diverse saker, men igår var det dags för intervaller igen. På schemat stod det 4x5 min i 5-kmfart, dvs hårt, men inte max. Jag fasade inför detta pass eftersom det är ett grymt tufft pass, med mycket, MYCKET mjölksyra och det är ingen trevlig känsla.

Efter uppvärmning körde jag igång, genomförde passet på Ribergsborgsstranden, smidigt att kunna springa fram och tillbaka utan en massa stopp iform av trafikljus eller svängar. Passet sammanfattas med min uppdatering på Facebook: "Mjölksyreträning är fruktansvärt! Punkt."

Innan mina intervaller, jag ska försöka se lite hård och tuff ut, gick väl sådär :-)

Efter genomfört pass, ungefär den här positionen hade jag resten av kvällen

2 kommentarer:

  1. Då var det nog dig vi mötte några gånger nere på ribban i tisdags :-) vi sprang också fram o tillbaka därnere! Har läst din blogg ett tag och ska bli kul att följa dig hela vägen till IM debut :-) mvh Frida (sk ran Tri, IM debut 2013 ;-)

    SvaraRadera
  2. Det låter högst troligt att det var jag. Om det var en tjej som stundtals såg ut att kollapsa av trötthet, då var det definitivt ja.

    Vad roligt att du läser här och imponerande att du redan gjort IM!

    SvaraRadera