torsdag 12 februari 2015

5 mil på 7 dagar

Den gångna veckan gick nästan helt enligt mitt träningsschema. Förutom undantaget att tisdagsintervallerna uteblev så följde jag planen för veckan. Det bästa var att löpningen fungerade så bra som den gjorde. Sprang onsdag (10 km), torsdag (brick 9 km) och söndag (21 km i bokskogen). Försökte att inte fundera så mycket på ifall jag hade ont eller inte och det gick bra. Igår kväll (tisdag) kunde jag äntligen delta på tisdagsintervallerna med långlöparsektionen. Det var över en månads sen jag var med senast. Kroppen funkade bra, jag höll igen lite på tempot, jag ska ju öka successivt. Sammantaget har veckans löpning helt klart gått över förväntan. Har lyckats få ihop nästan 5 mil på 7 dagar, det är jag nöjd med. Låt oss hoppas att det går åt rätt håll nu. Nu går vi in i Grundträningsperiod nr 2 för löpningen (gäller tisdagsintervallerna) vilket kommer innebära att passen kommer intensifieras ytterligare, visst låter det härligt?!?

Något annat som är härligt är att snön har lämnat Malmö igen. Förra veckan damp det ned några snöflingor, men tack och lov var de inte långvariga. Helgen som gick var underbar i den bemärkelse att solen sken både lördag och söndag, men vindarna var kalla så jag valde att köra cykling inomhus på lördagen och springa i bokskogen på söndagen, men till helgen så blir det antagligen ett långpass cykel på lördag (utomhus såklart) och långpass löpning på söndag.

Till helgen ska jag också köra lite hemmabak. Hör och häpna, men jag ska baka semlor. Jag gillar inte vispad grädde och därmed äter jag aldrig semlor, men jag ska nu ge det en chans (grädden är det enda jag inte gillar på en semla). Jag ska också göra mina egen nutella. Jag håller sedan ett par veckor tillbaka på att försöka ändra min kost lite lite grann. Jag ska försöka utesluta vissa livsmedel, men att utesluta innebär inte att mitt energiintag ska minskas. Jag är en högenergiförbrukare och måste fortfarande få i mig tillräckligt med energi för att orka träna. Nej, det handlar istället om att ersätta ett livsmedel med ett annat. Till exempel byta ut mina rostade jordnötter mot orostade (inte så svårt, för jag gillar orostade, men de är jobbiga att skala). När lusten faller sig på så äter jag gärna nutella med banan på mackan. Istället för att köpa nutella ska jag då ersätta den med hemmagjord nutella tillverkad på bra råvaror. Så helgens bakning blir semlor och nutella, kanske slänger in en omgång frökex också :-)

Bjuder på lite bilder från min helg. Ni får ursäkta både kvalitet och motiv på bilderna ibland, det är svårt att fota sig själv, även fast självutlösaren är en stor hjälp på vägen :-)
Bye bye snö
Preppad och peppad inför trainerpass
Däckad efter trainerpass
Skuggan visar sig ofta nu i Malmö, här efter en löprunda i Bokskogen
Firar med en god raw bar efter ett lyckat gympass, PB i chins/pullups!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar