torsdag 5 februari 2015

Nu jäklar ska det springas

I måndags morse var jag hos naprapaten och fick min dom om min hälsena. Krister (naprapaten) klämde, tryckte, analyserade, drog lite och i princip kom han fram till att det inte är särskilt illa ställt med min hälsena. Det var precis det jag ville höra. Jag har blivit lite extra nojig den senaste tiden när det kommer till skador på min kropp. Jag vill ju kunna träna på i den mängd som är tänkt att jag ska träna, men när såna här småbekymmer dyker upp, då rubbas ju det schemat lite. Jag har ju lovat mig själv att ha regelbunden kontroll över mina småbekymmer vilket jag har och nu fick jag även ett "GO" på att springa, så nu ska det springas massor.

Nej, skämt å sido. Jag kommer trappa upp löpningen igen så att jag snart kan köra full mängd igen, men jag är vid mycket gott mod! Började nytt träningsschema den här veckan och jag vill ju gärna hålla mig till planen. Sprang en mil igår och det gick väldigt bra. Hade inte ont någonstans, håller verkligen tummarna för att det fortsätter i samma riktning.

Förra schemat avslutades ju som ni vet med tester, närmare bestämt cykeltest och simtest. Hur gick det då?

Cyklingen gick inte alls som jag tänkt. Jag hade nog lite väl höga förväntningar på mig själv där, haha. Jag ökade mitt maxwatt med 1 ynka liten watt. För er som undrar vad ett FTP test så är det ett cykeltest som man gör för att hitta sin Functional Threshold Power vilket är den högsta genomsnittliga effekt som man orkar hålla i en timme. För att testa fram sitt FTP så  kör man ett test i 20 min, sen tar man snittet på dessa 20 min, multiplicerar med 0,95 och sen har du ditt FTP. 20 min kan låta lite, men jag kan lova er att det är fullt tillräckligt. Svårigheten med de här testen är att lägga upp de rätt. Du vill inte gå ut för hårt, för dina krafter ska ändå räcka 20 min, samtidigt kan du inte mesa för mycket för i början för det kan kosta dig hårt mot slutet. Ju fler gånger du kör de här testen desto bättre blir du helt enkelt (i dubbel bemärkelse förhoppningsvis ;-) ). För den intresserade finns här en bra artikel om just FTP och varför det är så viktigt.

På söndagsmorgonen var det dags för nytt test nämligen simtest och som jag skrev i mitt förra inlägg så var mitt test 4x200 med en ST 3:50. Mitt mål var att kvalificera mig för kategori C vilket jag klarade. Efter testet fick jag mina nya simnivåer, dvs vilka simfarter jag ska hålla i olika zoner (A1-A5). Om 6 veckor är det nytt simtest och då ser vi om jag utvecklats.

Snart (ikväll alltså) är det dags för ett trainerpass. Jag har sett fram emot det här passet, det är tunga tunga styrkeintervaller på trainern följt av 45 min löpning, me like! Jag är triathlonskadad, jag vet, jag kan sitta och titta och fundera och längta till mina träningspass som jag har i träningsschemat, lite som en dreglande hund, men det är så kul, och det är ännu lite roligare nu när jag har en wattmätare, det är en helt ny cykelvärld och upplevelse som har öppnats för mig. Så nu vet ni vad jag ska göra ikväll! Vad ska ni göra?
Dressed for winter run
Min kära cykel är redo för FTP-test

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar