onsdag 1 januari 2014

Årskrönika 2013








Ja, jag gör väl som så många andra bloggare gör de sista dagarna på året, nämligen skriver en årskrönika. Mitt förra inlägg blickade ju lite framåt, men jag tänkte i detta inlägg blicka bakåt. Jag har ju hållit på med träning i princip så länge jag minns och det kan därför vara kul att kolla tillbaka på året och även jämföra mot andra år. Jag fick inspirationen till detta upplägg ifrån en klubbmedlem aka "klubbens grymma spinningsinstruktör" aka www.rundtramp.se

2013 hade jag följande mål med min träning:
- cykla minst 365 mil
- träna minst 21840 minuter på ett år (7 timmar i veckan)
- 300 excentriska tåhävningar i veckan

Resultatet blev:
- Cyklade 490 mil. För att jag skulle registrera cyklingen som träning var den tvungen att vara över 5 km. Inräknat i dessa km:er är både landsväg, vanlig cykling och jobbpendling.
- Tränade 28731 min (ger ett snitt på 9,2 timmar i veckan)
- Excentriska tåhävningar klarade jag mitt mål EN vecka, de andra veckorna kom jag aldrig upp i 300 st...
Summering av 2013 alla registrerade aktiviteter

Summering av 2012 alla registrerade aktiviteter

Diagram över mina vanligaste träningsformer 2013
Så vad kan jag säga om 2013? Jo jag har börjat simma och träna lite mer, men inte så förfärligt mycket mer än tidigare år. 2013 har jag 316 dagar med träning , 2012 hade jag 286 dagar med träning. Antal minuter 2013 blev 29020 jämfört med 24196 (7,75 timmar).

2012 var det ju Vätternrundan som var mitt stora mål så det är inte så konstigt att jag hade ganska mycket träningstid det året. Det är dock inte helt korrekt att bara plocka dessa siffror rakt av för jag har ju även registrerat tid som kanske är något tveksamma ifall de är träning eller inte. Jag försöker vara ganska duktig på vad jag skriver upp som träning och inte. Hur som helst, detta är lite siffror. För mer detaljerad information får ni kontakta någon av mina bröder för de har premium-kontot på min Funbeat och kan därmed plocka ut ännu mer detaljerad information :-)

Okej, om jag ska försöka sammanfatta året i månader nu då kanske.

Januari:
Spenderade ett antal timmar i gymets stakmaskin inför Vasaloppet, det blev något pass på rullskidor, men majoriteten av Vasaloppsträningen var stakmaskin. Fick även till en hel del löppass. Min MTB blev stulen så cyklingen runt om i Malmö som jag hade börjat med fick ett abrupt slut :-(

Februari:
Började februari med en vecka i Les deux Alpes. Underbar vecka som erbjöd en massa puder och bra offpist. Tyvärr kom halsflussen som ett brev på posten, men men. Löpning i Alperna är inte heller helt fel. I slutet på februari fick jag till två pass längdskidor i Sävsjö och Lövhult så jag hade totalt 5 mil längdskidor i kroppen inför stundande Vasalopp.
En härlig löptur i franska Alperna
Sol och puder är en grym kombination

Mars:
Mars stora händelse var såklart Vasaloppet. Jag bestämde mig för att köra tillsammans med min käre man och vi höll ihop hela vägen. Det var fruktansvärda förhållanden, i princip inga spår och slaskigt. Med så pass lite snöträning så var jag främst impad av Alexanders insats. Vasaloppet var kul, men jag vet inte om jag kommer köra igen, får se.

April:
I april började jag cykelpendla en hel del både till Eslöv, men även till tåget och då valde jag en längre väg än jag behövde, allt för att få cykelmil i kroppen :-). Började träna lite simning med min kompis, men det blev inte jättemycket kontinuitet i det.

Maj:
I maj fortsatte cyklandet och en hel del inslag av löpning. Mycket av mitt fokus låg förstås på det stundande bröllopet.

Juni:
Den 8:e juni blev jag mrs Montgomery. Veckan efter skulle vi åkt på bröllopsresa, men den blev flyttad så istället bestämde jag mig för att springa Malmömilen. Satte nytt personligt rekord (42,54) vilket jag var övernöjd med. Målet var att springa under 45 min.
Morgonjogg på lördagar är ett stående träningspass, springer alltid förbi bageriet för att handla frukostbullar

Jag och min kära vän Louise, glada efter en väl genomförd Malmömil

Juli:
Ja, cykling som vanligt, nu blev det även en del pass både till och hem från jobb på samma dag. Vi åkte även på bröllopsresa till Kos och morgonlöpning längs med stranden förgyllde mina morgonar.

ToR Eslöv = 9,3 mil, nöjd!

 
 
Morgonlöpning längs med stranden i Grekland är inte fel

Augusti:
En hel del morgonturer till Eslöv. Körde Malmö Triathlon för andra året i rad. Det gick något långsammare detta året, men på det stora hela var jag nöjd. Det gav otrolig mersmak och till slut bestämde jag mig tillsammans med mina bröder att anmäla oss i till Iron Man Köpenhamn. Det är något av det tokigaste beslut jag tagit, men ett häftigt sådant.

En tidig morgon på väg till Eslöv, när man ser denna bilden nu i december så kan jag inte annat än längta tills det blir ljust på morgonen igen.
Mitt startnummerpå Malmö Triatlon, tyvärr gick det något långsammare än förra året.

September:
Sprang midnattloppet och satte nytt personligt rekord igen, 40:13, retligt nära sub 40, men det gick inte hela vägen. Tror att det finns i mig.
Började öka träningsmängden och framförallt började jag simträna. Från att i princip aldrig simmat tidigare blev det nu två-tre pass i veckan. Gick även med i Heleneholms Tri Team, ett mkt bra beslut. Någonstans i mitten på september började jag få problem med mitt vänster knä och fick därmed lägga löpningen på hyllan, cykling och simning gick bra (inte bröstsim dock).

Jag och brorsan efter en bra, men blåsig 9-milarunda

Oktober:
Träningen flyter på, dock ingen löpning. Jag började köra mina "löppass" på Crosstrainern vilket fungerade bra.
Spenderade en helg i Båstad med goda vänner, jag passade på att cykla dit ifrån Eslöv, inte en av mina bättre upplevelser då rundan innebar lätt motvind i 9 mil, men det var vacker natur :-)

Köpte en våtdräkt, tajtitajt är den, men kan bli riktigt bra i havet till våren

November:
Fick tid hos sjukgymnasten som undersökte mitt knä. Han kunde inte hitta någonting konstigt utan konstaterade i princip att det är stelt i området omkring mitt knä. Så stretching blev mitt recept. Jag började nu smått jogga lite och kunde konstatera att det fungerade. Slarv med stretching gjorde dock att stelheten i knäet kom tillbaka, då fick jag ge mig själv en smäll för att bättra mig med stretchingen vilket hjälpte. Klarade crawla 800 meter i ett sträck, vilket var dubbelt mitt årsmål.

December:
December har varit full med träning. Klarade mitt nya årsmål med simningen nämligen 1000 m crawl i ett sträck. Känner att 2014 kommer bli ett fantastiskt år med många spännande händelser. Då Malmö inte fått någon snö har jag fortsatt cykla även under december vilket gått alldeles utmärkt.


Trots höst och mörker fortsatte jag cykla till jobbet, cykeln får hänga på kontoret under dagen :-)


I avsaknad av löpning har jag fått spendera ett x antal minuter på CT, har plöjt ett och annat SATC-avsnitt.


Nu blickar jag framåt mot 2014 och allt som det erbjuder. Idag är  en träningsfri dag, gårdagens brakfest har satt sina spår :-)

Nu kör vi 2014!
 

4 kommentarer:

  1. Härlig krönika! Låter som det varit ett bra år. Ja, förutom knät då.

    Tack för länken. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo 2013 har varit ett bra år, det kommer 2014 också att bli. Vi får hoppas att vi håller oss friska och hela!

      Radera
  2. Åh vilken rolig läsning. Vilket jobb att komma ihåg och skriva ner allt. Jag fick ju oxå omnämnas och visas på bild vid några tillfällen.
    Du är ju redan igång 2014. Ska försöka haka på snart. Ska bli kul med första tävlingen...vad det nu blir för något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använde Fumbeat som hjälp, annars hade jag inte kommit ihåg. Det var rätt kul att blicka tillbaka å läsa faktiskt.

      Radera