lördag 11 januari 2014

Högst onödig eller nödvändig fakta

Okej, om jag skulle ta och klottra ned lite information om vem jag egentligen är.

1. Jag är född och uppväxt i en av Sveriges betydligt mindre städer, Sävsjö, men har bott nästan en tredjedel av mitt liv i Skåneland.

2. Jag sprang min allra första mil våren 2000 vid en ålder av 16 år. Min kära mor tränade då inför Broloppet och en dag fick jag för mig att följa med och springa milen, det gav verkligen mersmak!

3. Jag lärde mig simma (bröstsim) vid 5 års ålder. När jag skulle simma 25 meter för första gången lockade min mamma med en arracsboll som belöning, det funkade! Idag klarar jag crawla 25 (och längre) meter, men utan lockelse av arracsboll, men jag kanske borde ha det som morot för att klara 1500 meter?!

4. Jag lärde mig cykla när jag var fyra år. Min första cykel var en röd Crescent om jag minns rätt.

4. Jag är dubbelhänt, jag skriver, spelar boll, kastar boll med höger hand, men spelar racketsporter, hyvlar ost, brer mackor med vänster. När jag spelade handboll försökte jag lära mig kasta med vänster, men det gick inte, det är omöjligt för mig att byta hand.

5. Jag säsongade i St Anton 04/05, det var en helt underbar säsong, med mycket puder och fantastiskt sällskap. Det var även här jag träffade min man Alexander.

6. Jag är utbildad civilingenjör och har en väldigt lång titel: "Master of Science in Engineering, Industrial Engineering and Management with Technology Management" eller "Civilingenjörsexamen i industriell ekonomi med Technology Management". 

7. Jag har varit med i Småstjärnorna på TV4. Året var 1995 och jag och en tjej ställde upp som gruppen Shampoo med låten Trouble. Vi valde den låten eftersom det var den enda tjejgrupp om två som fanns på de CD-skivor min bror hade i sin DJ-väska. Inför hela svenska folket sa jag att jag skulle bli läkare, men det blev inte riktigt så (enligt punkten ovan).

8. Jag har varit med i ett reportage på Lilla Sportspegeln, tror att det var 1994. Det var ifrån en buggtävling i Borås där jag och min partner blev filmade och intervjuade, vi vann tyvärr inte den tävlingen, tror det blev en 16:e plats :-)

9. Jag älskar glass och har genom åren provat det mesta. Min absoluta favorit just nu är knäckglass blandat med jordnötter och helst lite chokladsås på. Ju mer kludd i desto bättre :-)

10. Jag älskar även ostkaka, eller mer korrekt småländsk ostkaka. Min mormor bakar fantastiska ostkakor så jag har genom åren varit väldigt bortskämd med denna delikatess. På vårt bröllop serverade vi småländsk ostkaka till dessert, en fröjd för magen.

11. Frukost är mitt favoritmål. I och med mycket tidiga morgonar så har denna stund på dagen numera tyvärr fått kortas ned lite (känner inte för att ställa klockan ännu tidigare). Det tar jag igen på helgen då sitter jag länge. Helgfrukosten innehåller nästan alltid 4 koppar kaffe, en tallrik fil med diverse innehåll samt en valnötsbulle ifrån Gateaux, en perfekt start på dagen!

12. Jag skulle vilja påstå att jag är hyfsat musikalisk, har tagit sånglektioner, spelat fiol och piano, men kan bemästra en mängd andra instrument.

13. Jag älskar musik (såklart) och kan lyssna på ganska många olika genrer, men min absoluta favoritgenre är techno, mycket bas ska det vara. Favorit DJ:s är Carl Cox, Adam Beyer, Alan Fitzpatrik och Josh Wink.
Den bästa låten är Josh Wink - A Higher State of Consciousness (nu när jag skrev det var jag tvungen att sätta på den och sitter nu och dansar i min stol framför datorn, så bra är den)

14. Jag har varit på X antal technokryssningar, både 24-timmars och 48-timmars. Senast var 2009, men skulle gärna åka iväg på något liknande snart igen.

15. Jag är ganska ironisk. Är uppvuxen i en familj där ironi har varit ett bestående inslag vilket satt sina spår.

16. Mina favoritfilmer skulle jag nog säga är The Holiday, Law Abiding Citizen och Taken. Bästa serien genom tiderna är utan tvekan Vänner. Jag vet inte hur många gånger jag sett serien, jag tröttnar aldrig :-)

17. Min favoritgrönsak är morot. I perioder har jag ätit så mycket morötter att mina händer haft en betydligt mer orange nyans än vad som är normalt.

18. Jag gör gärna många saker samtidigt. Ett typiskt exempel är matlagning hemma hos mamma och pappa. Då drar jag gärna igång med exempelvis laga lunch, samtidigt som jag kanske bakar något bröd. Jag använder en miljon byttor (blev tidigt inspirerad av Mat-Tinas program, hon hade byttor till allt). När jag är färdig är det ett mindre kaos i köket.

19. I Sävsjö fanns det förr i tiden en tävling som hette Sävsjö-Marodören, det var en triatlontävling. Jag ställde upp en gång och körde då den korta distansen, vilket innebar 150 meter simning, 2 mil cykling och 3,7 km löpning. Nu satsar jag på en betydligt längre distans.

20. Mina favoritgodisar är skumgodis, choklad och saltlakrits gärna i olika kombinationer med varandra. Exempelvis två sockerbitar med en laktritsfisk emellan, sjukt gott. En annan god kombo (inte godis jag vet) är popcorn med chips. Brukar ta ett chips och lägga några popcorn på och så in i munnen, mums.

Japp det var 20+ saker om mig, väldigt nödvändig fakta, jag vet. Detta inlägg har nog tagit över en timme att skriva, jag råkade komma på lite saker under tiden som jag har ordnat med, det är lite så jag funkar.

Nu ska jag fortsätta min lördag, om det är något ni undrar över, ställ en fråga vettja!

Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. He he...kul läsning. Visste inte att du lärde dig simma och cykla så tidigt.

    SvaraRadera