torsdag 16 januari 2014

Plötsligt händer det

I några veckor har vår sim- å löptränare varit borta från våra träningar då hon varit i Sydafrika på träningsläger. Det har därför varit egen träning fullt ut. Passen är förberedda av henne innan så det har aldrig varit oklart vad man ska göra på passen.

I söndags var det simträning på egen hand iaf. Jag bestämde mig för att köra kl. 19.00 dvs i den snabba gruppen, tänkte att eftersom jag ändå skulle köra själv så kunde jag likväl köra lite tidigare, men köra det lättare passet (olika pass beroende på om man simmar i snabba eller nybörjargruppen).

Nu råkade det inte bli så att jag körde själv, utan vi var tre stycken som simmade på samma bana å då blev det att vi körde passet ihop plus att det blev det snabba/längre passet. Drake vad jobbigt det var. Började med uppvärmning å lite teknikövningar, sen var det dags för intervaller. 10x100 m fritt i tröskelfart, dvs precis runt mjölsyrenivå. Nu är jag inte så duktig ännu att mina nivåer är så tydliga, men det skulle iaf vara ganska jobbigt. Min plan var att simma 5x100, men det blev 10 st. Efter det var det inte över, nope då var det 10x25 m fritt MAX, herregud säger jag bara, min kropp var som överkokt spaghetti efteråt, jag var riktigt trött, men det var en härlig trötthet. När jag kom hem däckade jag ganska snabbt i sängen. Jag älskar såna pass, det är underbart när kroppen verkligen får jobba å ta ut sig ordentligt. Det som är coolt oxå är hur snabbt jag återhämtar mig, för det får jag faktiskt säga att jag gör snabbt.

Igår kväll var det löpträning med klubben på schemat, vår tränare fick förhinder, men vi var ändå fyra stycken som samlades och körde passet ändå. Först uppvärmning två varv runt Limhamnsfältet och sen var 8x2 min paus 1 min. Vi höll ganska konsekvent 4-minuterstempo på intervaller, kändes väldigt bra förutom att jag trodde knäet började strula igen för det värkte snett nedanför, men när jag kände efter så var det inte knäet utan mer skenbenet. Det var inte någon direkt smärta, utan var mer lite värk. En ordentligt stretch efteråt satt fint och i skrivandes stund känns absolut ingenting.

Tillbaka till simning, jag kan verkligen säga att den går upp å ned, men plötsligt händer det, jag får en sån där bra simdag å imorse hände det igen! Delmål 1 2014 = 1500 m fritt avklarades vad gäller simningen. 

Det var bara en sån där bra morgon. De senaste två kvällarna har jag kommit i säng innan klockan 22 å därmed fått ca 7 timmars sömn, så det faktiskt inte riktigt så tungt att gå upp som det brukar vara. När jag började simma kände jag att det flöt hyfsat bra. Hmmmmm tänkte jag då, ska jag prova 1500 crawl idag kanske? Nej, strunt idet, jag körde mitt insim enligt plan. Vid 200 m tog jag en paus å sen skulle jag fortsatt med mina teknikövningar, men då råkade det bli så att jag började crawla, å fortsatte crawla, när jag crawlat 200 m bestämde jag mig för att fortsätta, skulle det inte gå så skulle inte det vara hela världen.

Vid 500 meter kände jag att det skulle gå, förutom att jag började bli törstig å flytförmågan var sådär så gick det ändå ok. Helt plötsligt var jag förbi 1000 å då var det ju nästan slut :)
Vid 1500 stannade jag, jag hade orkat 2000 men var så törstig. Eller det är inte sant, när jag enligt mina räkningar simmat 1500 körde jag 100 till bara för att vara säker på att det blev 1500.

De första 500 var på 25-meters bana men sen åkte porten upp å det blev 50-meters, självklart hamnade jag mitt framför porten så det blev faktist ett litet stopp (fötterna var dock aldrig i botten), men det tycker jag är ok. Jag behövde inte heller ha någon arracsboll för att locka mig (läs förra inlägget) utan jag körde bara på. Grymt nöjd med mig själv, det här kan jag leva på ett tag. Nästa delmål är 2500.

Det blev visst nästan ett helt inlägg om simning nu insåg jag, men det är ju faktiskt där mitt största fokus ligger för tillfället när det gäller träningen :-)

2 kommentarer:

  1. Än en gång, grattis. Idag lördag ska jag köra antingen 1500 långsamt eller 400 snabbt. Får se hur kroppen känns när jag hoppar i vattnet.

    SvaraRadera