onsdag 8 januari 2014

Testresultat

Redan torsdag å snart är årets första arbetsvecka förbi. Denna vecka går lite fortare eftersom jag bara jobbar fyra dagar pga trettondagen, skönt med en mjukstart! 

Jag lovade i mitt förra inlägg att berätta lite sån där onödig fakta mig bara för att :) det kommer nog i nästa inlägg, först tänkte jag ta lite om simningen i söndags. 

Som jag skrev i förra inlägget så var det test på simningen, 400 meter var distansen. Varje gång jag simmar en längre distans (400 meter är för mig ännu en lång distans) så är jag nöjd bara jag klarar det utan att stanna. Jag hade därmed inga större förväntningar på att jag skulle simma väsentligt mkt snabbare än för 4 veckor sedan. Så fel jag hade. 

Vi började med valfri uppvärmning, jag blandade lite allt möjligt. När det var dags för test så bestämde jag mig för att ta längd för längd å hålla ett jämnt tempo. Första 100 meter gick på 1:50 å känslan i kroppen var bra, tog det (i mitt huvud) lugnt. Jag kollade klockan även vid 200 å 300 å insåg att jag skulle simma snabbare än förra testet. 7:54 blev min sluttid, en förbättring med 29 sekunder, det är jag riktigt nöjd med. Jag kommer inte kunna hålla samma förbättring i framtiden, men snabbare kommer jag kunna bli. Kändes gött! Nu fortsätter jag mala min teknik så får vi se vad nästa test säger.

I tisdags var jag med på ett intervallpass med klubben. Det var långa intervaller runt Pildammsparken på schemat. Vi började med ett varv runt parken (ca 3 km)i uppvärmningstempo, därefter lite löpskolning å sen startade intervallerna. Man skulle springa en loop som innehöll 1 varv runt parken (tempo tänkt maratonfart) paus 60 s, 2x1 km (tempo tänkt halvmaratonfart) med 90 s paus emellan. När en loop var klar körde man igen tills man kommit upp i minst 65 min löpeffektiv tid. 

Jag körde en loop sen fick jag stanna, jag var förnuftig å valde att inte pressa mig för hårt, kändes helt lagom. Tempomässigt så gick det bra, jag hängde på en tjej i klubben som agerade farthållare, vi höll 4:30-tempo på långa intervallen å 4:10-tempo på den kortare, fungerade super. Efter passet kunde jag knappt gå, vaderna var som cement, bara hem å stretcha.

Idag körde jag faktiskt löpintervaller igen, körde enligt ett upplägg ifrån vår tränare Louise, blev ett pass på va 7 km, liiiite långt än så länge, men trots träningsvärk i typ alla muskler (körde gym igår) så flöt det på. Shit vad jag saknat löpningen, den är underbar!!!

Nu laddar jag inför helgen, blir någon form av långpass, vad vet jag inte, är inte så sugen på att cykla inomhus på min trainer, men jag är inte heller sugen på att stå på en crosstrainer i ett par timmar, får se vad jag gör. 
Här är min cykel för tillfället placerad, något trångt kan jag säga :)

1 kommentar: