fredag 31 januari 2014

Läkarens utlåtande

Igår var jag hos äntligen hos läkaren. Det tog ganska lång tid innan jag fick tid, men igår var det äntligen dags att få mitt knä undersökt. Jag hade tid hos en av Sveriges absolut främsta ortoped som har knä som specialitet och idrottsskador. 

Jag var ganska nervös innan kan jag säga, jag har hittills haft tre olika personer - 1 massör å 2 sjukgymnaster - som undersökt knäet å alla har kommit fram till att det är INTE menisk, korsband eller något annat akut med knäet utan det är stela höfter å hamstring som orsakar min smärta. 

Jag har ju kommit igång med stretch å rörlighetsövningar fr att få bukt på problemet, men jag ville ändå ha en läkares syn på det. 

Vad kom han då fram till? Jo samma sak som de andra tre. Jag har väldigt starka å stabila knän och ben, men är tight i muskulaturen. Han påpekade även min pronation, jag faller in med framförallt höger fot, å tkr att jag behöver skor med lite uppbyggnad. Jag har de senaste åren gått från att sprungit som en elefant med kraftig hälisättning (har ett kort ifrån Sthlm  maraton där det syns väldigt tydligt
:) ) till ett mer mellanfotssteg med mindre häl i mark. Detta är en process som tar tid, eftersom man måste vänja nya muskler, men jag har då även gått ifrån klumpiga skor till lite mer nätta, kanske för nätta det senaste året. Jag ska prova att köra liiiiite uppbyggnad nu, inte någon hällöpning dock. Oj nu svävade jag visst iväg mot andra saker :)

Hur som helst jag ska citera Fredriks (läkaren) uttalande om mitt knä "ditt knä är ingenting som får det att krypa i en ortopeds fingrar". Det var precis vad jag ville veta. Inga symptom som jag har är farliga, det känns jääääätteskönt. Nu ska jag smörja kroppen med rörlighetsövningar som vår cykeltränare Katarina rekommenderade å dynamisk stretch, det är mitt recept! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar