måndag 27 januari 2014

Budapest och snölöpning

I helgen har jag och Alexander besökt Budapest. Min barndomsvän Alexandra är gift med en ungrare och äntligen fick vi till en gemensam vistelse där. Vi flög dit på fredagseftermiddagen och kvällen började med att jag och Alexander blev bjudna på en trerätters på en typisk ungersk restaurang. Det var mycket trevligt och under hela kvällen var det ett litet trubadurband som spelade ungersk folkmusik (tror jag det var :-) ). Härlig stämning och en bra start på den kommande helgen.
Trubadurer spelade ungersk musik under hela kvällen, mkt trevligt.
Det ser kanske inte så gott ut, men det var det; bananer, valnötter, vaniljglass och chokladsås, I was in heaven!
Lördagsmorgonen startade med en joggingtur i Budapest. Jag och Joseph sprang runt och kollade på en massa sevärdheter; slottet, parlamentet, broar etc. Under hela turen berättade Joseph en massa om allt vi såg, så det blev verkligen en privat guidad tur. Det är inte ofta man får det. 
En bild över Donau och Budapest, det är parlamentet man skymtar längst bort
Resterande delen av lördagen spenderades promenerandes till olika saker. Vi besökte en marknad och handlade kryddor, korv, läderhandskar. Vi drack gluewine och palinka i kylan. När mörkret kom åkte vi upp till slottet och kollade på utsikten över Budapest. Det var otroligt vackert med alla lampor som lyste upp staden på ett fantastiskt sätt.
Budapest by night, parlamentet (igen) den här gången upplyst
Palinka dricker man typ hela tiden i Budapest
På söndagen var vi och badade. Det fanns ungefär 20 olika bassänger med temperatur från 18 grader upp till 40 grader. Det fanns även en mängd olika bastuer och utomhusbad. Utomhusbadet var nog det bästa, det var otroligt kallt i luften (ca 5 minusgrader), men varmt och skönt i badet vilket blev en bra kontrast. Efter 3 timmar var vi nöjda och då var det dags för middag hemma hos Josephs mamma. Vi hade blivit "varnade" för att det skulle vara mycket mat, men vi trodde nog inte att det skulle vara SÅ mycket mat :-) Först kallskuret, sen soppa, sen två olika sorters grytor. När vi inte trodde det skulle komma mer mat då kom det in kåldolmar, någon kycklinggratäng samt kycklingklubbor. Det tog inte slut där utan efter detta var det två sorters tårta och en massa olika kakor och snittar. Behöver jag ens skriva att det var matkoma utan dess like sen? Det var hur som helst riktigt roligt att få komma hem till en ungersk familj och vara med på en familjemiddag.
En liiiiten del av alla kakor och "snittar" Josephs mamma hade bakat
Idag flög vi tillbaka och då visade det sig att snön hade anlänt till Malmö. Jag var inte sen på, utan drog på mig löpkläder och broddar över skorna och gav mig ut på en liten tur. Det var en riktigt bra runda, jag älskar springa i snön. Det var så mjukt och skönt. Denna löpturen fick inleda denna träningsveckan som kommer att innehålla tester, japp det är testvecka igen. Får se om jag gjort några förbättringar sen senast, tveksamt :-)
Hemma i Malmö, broddarna åkte på och det blev snölöpning
Nöjd efter ett riktigt bra och roligt löppass
Ett tips är att tvätta av sig sminket INNAN man ger sig ut och springer när det snöar, big mistake :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar