torsdag 14 november 2013

Knästatus

Jag har faktiskt glömt att skriva en kort uppdatering kring statusen på mitt knä, eller rättare sagt hur sjukgymnasten bedömde mitt knä när jag träffade honom i måndags.

Det var med viss oro i kroppen som jag cyklade dit i måndags. Jag har inte haft särskilt ont, men svullnaden som jag haft till och från i knäet, samt vissa låsningar, har gjort mig orolig. Det var därför skönt att tiden äntligen var inne.

Han (sjukgymnasten) vred, tryckte, vred lite till, tryckte lite till. Jag fick ligga på mage, på rygg, göra benböj och ja, han gick grundligt igenom mitt ben. Vad kom han då fram till? Jo, utifrån alla de tester som gjordes så blev det inget direkt utslag av att det skulle vara menisken som är i fara (puh, tänkte jag). Däremot så är mitt vänstra ben relativt oflexibelt gentemot mitt högra. Jaha, vad innebär då detta? Jo, jag har svårighet att "flexa ut benet" till sträckt läge och detta skulle kunna medföra att menisken blir lite klämd och irriterad, därav svullnaden. Detta tog jag som goda nyheter och lämnade kliniken med beskeden att jag 1. kan börja jogga lite lätt eftersom den rörelsen inte påverkar knäet så hårt som jag trott, med börja jogga lätt så är det verkligen jogga lätt. I princip börja på korta distanser (1-2 km) och successivt öka så länge som jag känner att jag inte får ont i knäet. 2. Jag kan fortsätta träna mina andra grenar så länge som det inte gör ont (mkt bra besked) och 3. en ny tid idag torsdag där vi skulle gå igenom tänjövningar i gymet.

Dessa besked var väldigt positiva hos mig eftersom jag gärna befarar det värsta. Så det var en ganska glad Julia som cyklade därifrån.

Sedan i måndags har jag nu joggat två korta pass (2 km) och det har känts väldigt bra. Det som har känts är mina hälsenor, men det kan vara sekundära skador (följder av att mitt vänsterknä har spökat). Varken sjukgymnasten eller min massör har satt någon röd flagga på hälsenorna.

Hur som helst. Idag var jag på ett nytt besök hos sjukgymnasten där vi gick igenom lite olika tänjövningar. Kändes hur bra som helst tills vi skulle göra en stretchövning för höften med ena knäet mot golvet. Då sa jag redan innan att den här övningen känner jag redan obehag över för det känns ibland som att knäet låser sig vid en viss vinkling. Jag provade ändå övningen, men det gjorde ont på utsidan/mitt på knäet nästan direkt.

Då gick vi direkt in i undersökningsrummet och jag fick lägga mig ned och sjukgymnasten började återigen trycka och klämma. Den här gången gjorde det fasligt ont när han tryckte på en viss punkt på utsidan av knäet, dock enbart i sträckt läge, inte i något annat läge. Jag började märka att han blev lite fundersam för det kändes som att han inte riktigt visste vad det var för fel, fortfarande inga utslag på menisktester (eller andra knätester heller för den delen). Han gick sen och hämtade en kollega som också gjorde tester och tryckte.

Till slut kom de fram till att jag är stel, OTROLIGTstel. Jag är stel i höfterna, i framsida lår, i baksida lår, vader, ja i princip alla delar av kroppen (ja inte alla men typ :-) ) Dessa stela muskler har fäste kring knäet och när de är stela och då korta så drar de ju åt diverse olika riktningar som knäet inte alls gillar vilket då kan skapa dessa irritationer som jag har.

Jahopp, så nu är det tänjövningar som gäller VARJE dag, det kommer bli en utmaning, det kan jag säga, men det är bara att köra på, det kommer ju förhoppningsvis hjälpa. Jag har en ny tid om två veckor, då blir det statuscheck igen.

Oj, det blev ett långt inlägg för konstaterandet att jag är stel i kroppen, men men, nu fick ni lite mer detaljerad information.

Imorgon är det fredag och jag ska cykla till jobbet i Eslöv, förhoppningsvis blir det även cykling hem, det hade varit najs.

Over and out



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar