fredag 1 november 2013

Snart dags för ökning

När jag tog mig an utmaningen att genomföra en IronMan visste jag att det skulle komma att krävas mycket träning och en väldigt fokuserad träning. Jag har sedan många år tränat mycket, mycket mer än vad många anser är normalt. Det har dock aldrig varit efter någon speciell struktur, eller jo, när jag skulle springa Sthlm Maraton följde jag ett program ganska så noggrant. Förutom det halvåret så har min träning oftast skett utifrån dagsbasis, dvs jag har till största del lagt upp min träning efter dagsformen och de lopp som jag deltagit i (mer cykling när jag skulle cykla Vätternrundan exempelvis). För att få till träningen till IronMan kommer det från och med nu vara ganska så strukturerade veckor, det är nu ökningen i träningsmängd börjar. I princip kommer jag planera varje veckas träning INNAN den börjar så att den kan passa in i veckans aktiviteter. Jag har valt att använda mig utav Jonas Coltings upplägg. Till en början innebär det 2 pass simning, 3-4 pass löpning, 2-3 pass cykling, 2 pass gym. Det är 9-11 pass i VECKAN som jag ska träna. Med en vilodag i veckan innebär det nästan två pass om dagen. Även om jag tränar mycket så har jag aldrig tränat SÅ mycket, det är en ökning även för en hårt tränande person som jag. Jag insåg igår när jag försökte planera in nästa veckas träning hur svårt det är att få till alla pass. Nu tänker ni säkert att jag måste väl inte genomföra alla pass? Och nej, det behöver jag verkligen inte, men när jag har bestämt mig för att göra någonting då ska det göras ordentligt och min ambition är hög något annat ska jag inte säga för då är jag inte ärlig samt en del av utmaningen med IronMan är ju att se hur kroppen reagerar på denna typ av mängdträning. Jag måste dock kunna vara flexibel för det kommer alltid upp saker och ting som man inte planerat för.

Hur som helst nu har jag iaf lagt schemat för nästa vecka med vissa "kanske"-pass. Min bror med son kommer på besök fredag-söndag och det kommer nog inte bli någon träning när de är här utan jag kommer att försöka lägga passen utanför deras besök. Ambitionen är 11 pass fördelat på 6 dagar, vila lördag. Fredagen är den dagen då det blir enbart ett pass, annars är det dubbla pass de andra dagarna.
Schemat är enligt följande:
Måndag: Crosstrainer (CT) intervall, gym/rehab
Tisdag: Simning, cykling styrka
Onsdag: CT backintervall, gym/rehab
Torsdag: Simning, cykling intervall
Fredag: CT distans
Lördag: vila
Söndag: cykling distans, simning

Herregud, this is crazy ser jag nu, MEN det ska tilläggas att alla passen är inte timlånga. Cyklingen kommer antagligen ske inomhus om inte vädret tillåter utomhuscykling. Crosstrainer är ju bara tillfälligt (förhoppningsvis), kör upplägget som är tänkt för löpning, fast på crosstrainer. Simning kommer jag att försöka hålla till 3 ggr i veckan med tanke på min nybörjarnivå. Nu håller jag även tummarna för att sjukgymnasten som jag ska träffa om ca två veckor inte förbjuder mig från att träna, då blir det omplanering i schemat. SKULLE utfallet vara sämre än jag väntat mig hos sjukgymnasten och diverse tester så kommer jag självklart lägga om min planering, men jag har en bra grundfysik så jag börjar inte på noll om jag måste skjuta upp mina strukturerade veckor.

Kommentarer på det?

Vad har hänt annars i min träningsvärld? Inte så mycket, har simmat och crosstrainat denna veckan. Det har ju blåst en hel del i Skåne de senaste dagarna. Jag har hållit mig inomhus så mycket som möjligt och det är nog enda gången som jag varit glad över att inte kunnat springa. Missförstå mig rätt, men hade jag kunnat springa så hade jag känt mig ganska frustrerad över att det blåser så mycket som det har gjort och därmed känt mig tvungen att få till min löpträning. Nu har jag inte behövt välja utan det har helt enkelt inte blivit någon utomhusträning. Tyvärr har det inte blivit någon cykling heller, men men, så är det ibland.

Idag klämde jag till med ett distanspass/långpass på crosstrainer innan jobbet. 1h40min stod jag och trampade. Nu tänker ni säkert att jag är galen, och ja, det är jag nog, men det krävs lite tokighet tror jag. Det var rätt gött efteråt iaf, perfekt start på denna hösthelg som kommer att spenderas i Småland. Ser fram emot att komma hem till de småländska skogarna, plocka lite svamp (eller Alexander plockar, jag går mest och klagar på att jag inte hittar svamp), äppelpaj, bastubad, ja en helhelg med andra ord.

2 kommentarer:

  1. Ja det blir mycket träning när man ser det på pränt. Tur att du inte har barn och hus som ska renoveras efter arbetstid.
    För egen del så går garagebygget framåt så snart kanske jag kan släppa det och fokusera mer på träningen.

    SvaraRadera
  2. Nej, jag har inte lika många faktorer att ta hänsyn till, men det blir ändå en utmaning. Jag monterade upp cykeln på trainern igår em, jäklar vad det låter om den, känns sådär kul att sitta inomhus o cykla sen framöver...

    SvaraRadera