måndag 23 december 2013

Glädje - Ilska - Glädje

YES YES YES idag gjorde jag det! Mitt mål att klara crawla 1000 meter innan årets slut uppnåddes. Syskonen Hermansson hade bestämt att idag (måndag) så skulle vi alla tre åka till vårt gamla Familjebadhus och simma. Jag hade också bestämt att försöka ge mig på 1000 meter crawl. Att crawla 1000 meter är för mig som nyss börjat crawla en stor utmaning. Innan vi kom dit var jag sådär sugen, det kändes inte som att kroppen skulle klara av distansen, men jag vet att mycket sitter i hjärnan och väl på plats så bestämde jag mig för att ta det längd för längd. Vi lyckades få till en snabbana så vi hade en hel bana för oss själva vilket underlättade otroligt mycket.

Jag började simma och simma och helt plötsligt så hade jag simmat mina 40 längder (25-metersbassäng), körde två extra så när jag stannade hade jag simmat 1050 meter och det fanns kapacitet för mer, men vi hade lite andra idéer för oss så jag stannade. Efter denna del drog vi nämligen på oss våra våtdräkter. Jag har inte tidigare simmat med min våtdräkt så jag var väldigt spänd på hur det skulle kännas då Franz har testat att simma med sin och han sa att flytförmågan är helt annorlunda, det hade till och med varit att han sparkade luft ibland. För mig lät det väldigt bra då jag har problem med att inte få upp kroppen i en bra flytnivå när jag simmar utan våtdräkt.

Efter en hel del kämpande med att få på sig dräkten kom jag äntligen i vattnet, det kändes som att jag hade en jätteflytväst, sjukt märklig känsla. Efter lite längder fram och tillbaka simmade vi 500 meter, det gick i princip utan problem. Det var en annorlunda känsla att simma med våtdräkt, helt klart, men jag antar att det är en vanesak. Det som var bäst var att jag fick upp kroppen mot vattenytan och behövde därmed inte kämpa så vansinnigt mkt med benen för att hålla mig uppe, det sköttevåtdräkten. Det var dock lite svårt att sträcka ut ordentligt, men det berodde nog mest på att jag inte fick upp dräkten ordentligt över armarna. Jag tror den töjer sig efter att jag använt den ett par gånger.

Det var så kul att jag klarade dels 1000 meter och sen kunde simma med min våtdräkt. Det behövdes en sådan boost för mitt simsjälvförtroende. Tiden blev 21:50 för 1050 (20:49 1000 meter) och 500 meter i våtdräkt gick på 9:30.

Min glädje raserades dock när jag kom hem för någon gång mellan packning av väskan i badhuset och uppackning av väskan hemma så var jag oförsiktig och råkade spräcka glaset på min pulsklocka. Ilskan kom som ett brev på posten, det är så typiskt att någonting sådant ska hända. Jag använder aldrig min pulsklocka när jag simtränar, men just idag tänkte jag prova eftersom jag ville klocka mig på simningen. Det blev ett högt pris jag fick betala för att simma mina längder. Nu vet jag ju inte alls vad det kommer att kosta (om det är möjligt) att laga klockan, men värsta scenariot är ju en ny och det ligger väl på en ca 3000 kronor :-(

MEN, jag ska inte låta detta förstöra julfirandet utan jag får helt enkelt ta det som en läxa och ta lärdom av mitt misstag. Julen erbjuder så mycket roliga saker så att hänga upp sig på en materiel sak är bara idiotiskt. Jag kan glädja er med att jag provade springa igår (nej, jag kan inte hålla mig borta ifrån löpning när jag är hemma i skogarna i Småland) och det gick jättebra. Bra tryck i ben och inga känningar någonstans.

Nu ska jag fortsätta njuta av julen i Småland, mycket av förberedelserna är klara, igår var det sillinlägg och köttbullebak på schemat (med paus för besök hos mormor för ostkakefika), idag har det gjorts tjälknöl och cupcakes, ska även slänga ihop ett bröd ikväll också sen är det mesta redo inför julafton som kommer att firas på traditionellt vis; en julaftonslöp på morgonen och sen är det förberedelser inför jullunchen, därefter är det matkoma fram till annandagen ungefär :-)

GOD JUL!

Tomtar och gottebord

Cupcakes à la Faster Julia och syskonbarn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar