söndag 29 december 2013

Julen 2013

Det är ruskigt vad dagarna fullkomligt flyger iväg. För en vecka sedan satt jag i mormors vardagsrum och njöt av hennes ostkaka, det känns som att det var igår, jag önskar att det var idag för småländsk ostkaka är något av det bästa jag vet. Högst meningslös information, jag vet.

Vad har hänt under julen 2013? Först spenderades julen hemma hos päronen i Småland där det var stor familjesammankomst, alla syskon med familj samlades och umgicks under tre dagar. Det är inte helt enkelt att samla alla familjemedlemmar nuförtiden då vi alla bor på olika håll och det krävs en del planering för att det ska funka, men i år gick det.

Julaftonsmorgon inleddes med den traditionella jullöpningen, de senaste åren har jag fått springa själv, men i år fick jag sällskap av min bror och hans polare. Det var kanonväder att springa i, ett par plusgrader och lite regn, optimalt för löpning (om man är rätt klädd vill säga). Det blev en runda genom hela stan på ca 7,5 km, lagom helt enkelt. Resten av dagen bestod av förbereda mat, äta mat, plocka undan mat, fika, paketutdelning, paketöppning, äta lite mer, spela sällskapsspel, en ganska typisk jul i vårt hus. På juldagen åkte vi tillbaka till Skåneland och jag fick till ett längre löppass. Det var inte planen ifrån början, för jag vill minnas att jag skrev här för ett par veckor sedan att jag ska ta det extremt lugnt med löpningen och inte gå ut för hårt. Jo, det går sådäääääär, jag har fuskat lite, men nu är jag väldigt observant på stelhet/ömhet så att det inte går åt fel håll. Hur som helst, 12 km blev det hem till Limhamn där julaftonsfirande nr 2 ägde rum (löpningen gick för övrigt bra, det enda som strejkade lite var vadmusklerna).
Barnen i familjerna Hermansson påverkas av syskonens/föräldrarnas IM-satsning, burpees i vardagsrummet :-)


Det här med att vila under julen och bara umgås har aldrig varit min starkaste sida. Att sitta still och äta timme in och timme ut blir jag väldigt rastlös av och jag behöver en dos av frisk luft och lite svettdroppar emellanåt. På annandagen tog jag därför en runda med min racer, det kryllade inte direkt av människor ute på vägarna, en cyklist mötte jag på hela sjumilarundan. Rundan blev en variant av Skåne-turen som vi körde med klubben i höstas och även en tur som jag cyklade med Franz tidigare i höst. Den innehåller en blandad miljö med både backar och flacka partier. Efter cyklingen blev det inte många knop gjorda, mat och gottegott avslutade kvällen.
Brorsan säger alltid att jag borde ha med lite choklad som nödproviant vid cyklingen så vid den här rundan laddade jag med två stycken

I fredags kom jag på något mirakulöst sätt iväg på morgonsimning 06.00. Efter min simning i måndags var jag ganska sugen på att simma igen (trodde aldrig att jag skulle längta efter simning). Det är så skönt när man väl kommer igång, jag har även märkt att simning är fantastiskt när kroppen är stel, det mjukar upp kroppen. Efter en timme var jag nöjd, avverkade 2100 meter med lite blandade övningar.

Ja det var väl i stort sett det hela, inga direkt stora nyheter att berätta ifrån träningsdelen. Kroppen börjar äntligen komma tillbaka till dess vanliga nivå, knäet är betydligt bättre och löpningen börjar komma igång. Simningen fortsätter jag att traggla med. Nästa mål är 1500 meter, vilket jag tror kan klara ganska snart.

Året har inte många dagar kvar nu, 2014 blir ett spännande år, precis som 2013. De stora händelserna är så klart IM i Köpenhamn, men även inflyttningen i vårt hus. Jag ser fram emot båda sakerna enormt mycket. Sen kommer 2014 bjuda på många andra roliga happenings tror jag. Med det sagt får jag nog säga att vi hörs nästa år. Imorgon går bilen (ev cykeln) till sommarstugan där nyår ska firas. Det blir massvis med god mat och dryck, trevligt umgänge och allt som hör nyår till.

Gott nytt år på er alla!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar