onsdag 26 mars 2014

Det skånska vårvädret

Det verkar visst som att mina inlägg nuförtiden innehåller väldigt mycket väderinformation, men det är ju faktiskt så att många av mina träningspass utförs utomhus och då påverkas jag ju starkt av vädret.

Vad är det nu som vädret har gjort då? Jo, igår var det tisdagsintervaller med klubben. Tusingar stod på schemat. Detta är intervaller som jag har stor hatkärlek till. Det är grymt jobbigt, men jäkligt effektivt. Eftersom tisdagens intervallpass heter långa intervaller så innebar det ju igår att det var ganska många tusingar som skulle springas. I vanliga fall kanske jag springer (när jag väl springer tusingar) 5-6 st, men igår avverkade jag 11 och detta gjorde jag i sällskap med kraftig blåst och regn. Till en början så kändes det inte som att det regnade eller blåste särskilt mycket, men när vi hade sprungit några intervaller, då märkte jag hur mycket det faktiskt regnade och kylan blev alltmer påtaglig ju längre in i passet vi kom (såklart). De sista intervallerna var inte alls roliga, jag hade helst velat vika av efter 7-8 st, men pannbenet (envisheten) och mina andra vapendragare pushade mig att köra några till. Efter 11 gav jag mig, vissa körde ett varv till men jag var nöjd. Knäet värkte, ryggen värkte och jag var iskall. Jag tackade mig själv att jag hade varit så pass duktig och lagt ned regnkläder i min ryggsäck för det gjorde att jag inte frös alltför mycket på vägen hem, förutom om händerna. På vägen hem var allt jag kunde tänka på en varm dusch och mat, vilket satt som ett smäck väl hemma.

Just efter såna här pass så är det extra skönt när man väl är klar dels på grund av den fysiska tröttheten som man förhoppningsvis får, men också pga vädret. Nu hoppas jag att jag ska få lite bra utomhusträning i behagligare väder de närmsta gångerna, imorgon torsdag vet jag dock att jag kommer få kämpa i motvind för då är planen att cykla till jobbet och det ska vara nordliga vindar, men vad gör man inte för lite cykling. I söndags hade jag iofs bra väder, då sken solen till och från och jag fick avverkat 20 km utan problem. Peppar peppar, men kroppen svarar väldigt bra på träningen nu. I måndags fick jag även en mycket bra bedömning av min sjukgymnast, han sa att mina vader var betydligt bättre och att de i princip var normala. Ja, alltså så normala som ett par vader borde vara när man tränar så pass mycket som jag gör för tillfället :-). Jag har känt att det blivit betydligt bättre de senaste veckorna så allt nötande ger ju resultat.

Denna vecka är en återhämtningsvecka med lite lugnare träning. Imorgon torsdag är det löptest och på söndag är det simtest 400 meter. Denna gången är det simtest med våtdräkt, det ska bli väldigt intressant och se om man är något snabbare med våtdräkten på. Senast simmade jag på 7.23, nu förväntar jag mig en sluttid på långt under 7 minuter :-)

Utöver dessa testpass så blir det/har det blivit simning (1-2 pass), löpintervaller + ett långdistans, gym samt cykling (1-2 pass). Det låter kanske inte mycket lugnare, men intensiteten på passen är något lägre samt något kortare distans. Nästa vecka kommer nog också bli lite lugnare då vi äntligen ska flytta in i vårt hus. På tisdag får vi tillträde, men den officiella flyttdagen blir fredag 4/4, som jag längtar :-). Hur träningen ser ut i nästa vecka, det får jag helt enkelt se, några pass ska jag allt kunna få till.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar