söndag 16 mars 2014

Vad håller jag på med egentligen?

Lördag morgon: jag vaknar och hör utanför hur det stormar ute. Fan tänker jag, jag som skulle cykla i eftermiddag :-(. I mitt huvud börjar jag lägga upp eftermiddagens träning som istället för cykling fick bli löpning på löpband och crosstrainer. 

Med de besluten tagna cyklade jag in till stan för lite förmiddagshäng med mina kära vänner, för att sedan cykla vidare till Runners Store och lite provning av nya löparskor. När jag cyklade in till stan märkte jag verkligen hur mycket det blåste och då kändes det ganska skönt att veta att jag skulle genomföra dagens träningspass inomhus sen på eftermiddagen. Så blev det inte.

När jag var klar på RS så frågade personalen vad jag skulle köra för träning idag, varpå jag svarar att jag hade tänkt cykla, men det blir inte så pga blåsten. Då tyckte han att jag skulle cykla ändå eftersom det är ju väldigt bra träning inför Kph. Sakta började mina planer förändras och väl hemma igen så bestämde jag mig för att cykla trots blåsten. Jag la rutten så att jag skulle få mestadels motvind i början och medvind hem. Detta innebar att jag cyklade Malmö-Lomma-Bjärred-Löddeköpinge-Furunäs. Upp till Lomma var det ganska lugnt, då var ju kroppen fortfarande pigg, efter Bjärred och vidare mot Löddeköpinge börjar det bli kämpigt, när jag tittade på min hastighet och såg att jag cyklade i ca 17 km/h då undrade jag seriöst vad jag höll på med. Det var fullt fokus att hålla cykeln i styr, jag är inte jättestor och en kraftig kastvind kan få mig på fall, men jag lyckades hålla mig uppe. I mångas ögon kan detta verka helt idiotiskt att cykla när det blåser så mycket, jag såg det som bra träning inför IM, plus att på vägen hem hade jag jättefin vind, då cyklade jag istället i 35 km/h :-). Nu var det inte storm ute, vilket det hade varit på natten, men det var ändå kraftig blåst, är det stormvarning då håller jag mig inne, jag äventyrar inte min kropp och hälsa för att få cykla.

Hela rundan blev totalt 7 mil vilket jag är mycket nöjd med, bra pannbensträning och jag får helt enkelt tacka RS för min tur, hade personalen där inte ifrågasatt min träning då hade det inte blivit cykling. 


Redo för en tur i blåsten, visiret nedfällt
Vände någonstans i Skåne, Furunäs står det visst på skylten 
Idag var det ett till pass på schemat som jag i efterhand kan igen ställa mig frågan "Vad håller jag egentligen på med"?, men ska man blir en järnkvinna, ja då får man träna i regn och rusk. Det var terränglöpning på Skåneleden med klubben. Trots regn och blåst var vi ganska många som samlades på Genarps IF kl 09.00 imorse för att avverka två timmars terränglöpning. Vi sprang en timme och sen vände vi, ett bra koncept enligt mig. Tyvärr var det riktigt halt och lerigt så det gällde att vara på sin vakt så att man inte halkade och trillade, eller trampade snett. Terrängen är riktigt backig så hela kroppen fick verkligen jobba. Mina ben kändes starka, men min högra hälsena blev trött efter en timme, men det var bara att vända om och springa hemåt. Jag sprang ihop med en annan som ska köra IM i Kalmar så det blev lite snack om IM på vägen och även lite målbilder när kraften började tryta :-)

Nu ska vader och ben få sig en ordentlig genomgång av massage och stretch så att de blir fräscha igen. Mina löparskor ska nog få göra ett besök i tvättmaskinen, de var vita imorse, bruna nu i eftermiddag!

Ej så vita skor efter två timmar gyttjelöpning

4 kommentarer:

  1. Ett av dina starkare prestationer tycker jag. Att cykla under sådana förhållanden är starkt gjort. Dessutom gjorde du det själv och mer än dubbelt så långt som jag och Afe...och vi var två som kunde hjälpas åt.
    Mycket bra gjort Julia

    SvaraRadera
  2. Tack Franz. Motvinden gör ju oss starkare när vi inte har några backar, sa en klok person till mig och det är ju väldigt sant :-)

    SvaraRadera
  3. Du tar en del selfies när du ska ut och cykla :-)

    SvaraRadera
  4. Jag har ju ingen annan som kan ta mina kort, några bilder måste jag ju ändå presentera i bloggen eller hur :-)

    SvaraRadera