lördag 14 juni 2014

Kolhydratsladdning

Nu ska jag snacka kolhydrater. Detta ord som de senaste åren nästan fått en svart stämpel på sig och i vissas ögon och öron är det helt tabu att äta kolhydrater. I mitt liv har kolhydraterna en given plats. För att kunna orka träna den mängd jag gör utan att slita på kroppen väljer jag kolhydrater som min primära energikälla. Jag håller nu på att arbeta fram en strategi för hur intaget av kolhydrater kan optimeras för att ge så bra resultat i träningen.

Den här helgen är det därför kolhydratsladdning som gäller. Om två veckor kör jag min första tävling - långdistans SM i Motala. För att kunna ladda rätt inför den vill jag ha provat min laddning innan så jag vet hur kroppen funkar inför tävlingen. Jag och Katarina kom då fram till att jag ska köra ett laddningspass på söndag och köra två dagar kolhydratsladdning innan.

Vad innebär då kolhydratsladdning? Mängden man bör äta är såklart olika från person till person, det har ju lite att göra hur ens kroppssammansättning ser ut, vikt osv. För min del så kommer jag att inta mellan 600-700 gram kolhydrater per dag. Baserat på min kroppsammansättning har jag tillsammans med en dietist kommit fram till en mängd som jag nu ska prova och jag siktar på den högre delen och ser ifall det funkar.

Att kolhydratsladda är inte enkelt, det är ganska mycket mat som ska intas. Jag tänkte därför redogöra för er hur fredagens intag har sett ut. OBS syftet med detta är att lagra in kolhydrater inför mitt laddningspass på söndag, typen av kolhydrater har mindre betydelse och sammansättningen av maten är lite sisådär :-) samt att jag väljer saker som jag kan hantera, det finns säkerligen andra sätt som är bättre, men det gäller ju att hitta en modell som jag kan använda. Det är ganska mastigt att välja mat med kolhydrater som måste tuggas, mättnadskänslan blir snabbt hög, jag har därför valt att dricka en viss del av kolhydraterna.

Frukost:
2 dl havregryn som kokades i 2 dl rismjölk och vatten
1 äpple
2 knäckebröd med ost
2 rostade mackor med fikonmarmelad (35 g)
Kaffe
Frukost (halva knäckemackan åt jag på vägen till matbordet :-) )

Mellanmål nr 1
5 dl havredryck Choklad
1 banan
Mellis 1
Lunch
300 g kokt ris
150 g fläskfilégryta (mest sås :-) )
1 mars (choklad :-) )

Lunch
Mellanmål nr 2:
500 g risgrynsgröt
100 g banan

Mellis 2
Middag:
2 st hemmagjorda hamburgare med dressing, grönsaker
Första burgaren

Andra burgaren även kallad svampen
Kvällsmål:
200 g glass, 150 g gott och blandat

Känslan av dagen är att efter frukosten var jag orolig för hur dagen skulle kännas, men det var inga problem att äta mina måltider. Tyvärr var jag något för aktiv under dagen, en del transportcykling blev det, så jag skulle antagligen lassat in ännu mer. Detta är ju som sagt en prövning så jag lär mig!

Idag är det Vätternrundan och jag håller extra hårt för mina föräldrar samt min storebror som cyklar. Det är även Malmömilen, det blir inget lopp för mig iår, men jag kommer att vara där och heja på dels min fina vän Carro, samt några klubbkamrater! Lycka till allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar