torsdag 19 juni 2014

Tävlingsnerver

Om en vecka är det dags för årets första och även min första långa triathlontävling, nämligen Vätterntriathlon! Tävlingen går av stapeln i Motala och distanserna är 4000m-12 mil-3 mil (sim-cykel-löp).

Det har varit mycket tveksamheter kring huruvida jag ska köra tävlingen eller inte, mkt pga löpningen inte är helt hundra. Jag bestämde mig till slut för att anmäla mig och detta kommer nu vara en milstolpe inför Köpenhamn. Imorse när jag cyklade till tåget så kände jag tävlingsnerverna komma. Hallå en vecka innan???? Jodå, känslan av att sitta på en cykel framkallade tävlingsnerver, men de var positiva. Jag började visualisera momenten och hörde hur min brorsdotter ropade "Heja faster Julia", det var härligt. 

Helt ärligt så är jag skitnervös, mest för sim å löp. Jag har inte fått till något längre simpass utomhus, vädret har inte varit på min sida. Jag har simmat i tuffa förhållanden, förra lördagen kom djävulen fram i mig å jag trotsade de tuffa vågorna vid Sibbarp, dock blev det "bara" 2200 m. Imorse skulle jag simmat, men jag valde att avstå då vindarna var för starka. Jag får helt enkelt lita på min simstyrka och hoppas att jag tar mig igenom!

Löpet är jag orolig för hur benen ska reagera. De kommer ju bli stumma, men jag vill ju att de klarar sig så länge som möjligt. Det ska bli oerhört intressant att se hur allting går. Min kolhydratsladdning som jag gjorde förra veckan var ju en prövning för att se hur jag ska lägga upp strategin inför Motala å det ska oxå bli spännande att se hur det går. 

Som sagt, lördag 28 juni är tävlingen! Jag kommer även ha en liten hejarklack med mig i form av bror med fru å barn och även ev. mamma å pappa, de är ju extra kul att veta att man har familj på plats som hejar!

Imorgon är det midsommar, det blir såklart en lugn midsommar för min del med tanke på Motala. Vi åker till ett par kompisars stuga i Ystad, det ska bli så mysigt att komma iväg. Passar även på att stanna till i Mossby i vår stuga (eller ja Alexanders föräldrar stuga) på hemvägen. Det är där jag ska simma mina 3 km, Alexanders får agera badvakt då :). Jag ska även passa på att inviga mina nya tävlingshjul imorgon, om ni är ute och kör på vägarna och någon swischa förbi hur fort som helst, då är det antagligen jag, jäklar vad jag kommer vara snabb :-)

Trevlig midsommar på er!

Idag kom äntligen tävlingshjulen på, fasen min cykel ser ju nästan snabb ut :-) 

1 kommentar:

  1. Lycka till! Se bara till att få i dig energi och dryck och fölaj den planen så kommer det andra att gå hur bra som helst!

    SvaraRadera