lördag 7 juni 2014

Race report Trelleborg Triathlon

Då var tävlingssäsongen igång, eller förlåt triathlonsäsongen, har ju faktiskt kört en halvmara för ett par månader sen.

Igår var det hur som helst dags för Trelleborg triathlon, en sprint med distanserna 380m-18km-4,2km i ordningen simning-cykling-löpning. Som jag skrev i mitt förra inlägg så är jag inte någon sprinter, jag tränar inte för sprint och har aldrig tyckt om kortdistans, mycket pga att det gäller att köra igång hårt direkt. Det finns liksom inte tid för att starta lugnt och sen mala utan det är pang på direkt.

Fredagens tävling var även klubbmästerskap i sprint-distansen så det var många HTT:are med i startfältet. Osäker på min form och novis på distansen hade jag bara målet att komma under 1 timme och överleva simningen samt få träna på växling, vilket jag aldrig tidigare gjort.

Klockan 12:00 gick starten och det var en ganska knepig simning, långgrunt vilket gjorde att man fick springa en bit innan det gick att börja simma. När jag väl kom igång att simma så gällde det att passa sig för sparkande armar och ben för det fanns det gott om. Simningen gick på totalt 06:39. Första växlingen var den som jag var mest orolig över eftersom det gäller att både få av sig våtdräkt och komma iväg med cykeln snabbt. Här tappade jag mycket tid, onödig tid som jag definitivt kan träna på att förbättra. Växling T1: 1min28sek. Kom iaf iväg på cykeln till slut och nu gällde det att trampa på. Det var en 3-varvsbana om 6 km. Här var min strategi att köra på ifall det känns bra säkerhetsmässigt sätt, men jag var hela tiden uppmärksam då det dels inte var totalavstängt för bilar samt på de sista varven började det komma in fler och fler människor på banan. Cyklingen kändes hur som helst bra, benen svarade som jag önskade och nu vet jag att jag kan trycka på ännu mer nästa gång. Cyklingen gick på totalt 31:49.

Andra växlingen gick lite bättre, av med skor och hjälm, på med löparskor och hänga upp cykeln på stället sen var det bara att kuta. T2: 48 sek. Ut på löpningen med en puls som var obehagligt hög, men det visste jag ju att den skulle vara. Trixig bana med smala partier längs med stranden som sen mynnade ut i en cykelväg, 2-varvsbana. Här körde jag bara mitt egna race, hade dålig koll på min klocka, men jag visste att jag hade två tjejer framför mig. Dels Sara Asp ifrån klubben (långt framför mig), men den andra tjejen låg inte så långt framför mig. Tyvärr var jag för mesig i min löpning så jag tog henne aldrig, utan sprang in 12 sek bakom. Med bättre växling och smartare löpning hade jag tagit henne. Jag sprang iaf in som 3:e tjej och 43:e totalt. Det är jag nöjd med, novis som jag är! Löpning: 17:11, totaltid: 57:53.
Sara Asp vann på 55:19, Jenna Johansson 2:a på 57:41!

Summa summarum: simningen var det inte så mycket att säga om, den var knepig för de flesta tror jag. Växlingarna är ett stort förbättringsmoment framförallt mellan sim-cykel. Både cykling och löpning gick bra, men det fanns mer power i benen och tid att kapa. Ett trevligt lopp helt enkelt och en bra start på säsongen. Nästa tävling blir om tre veckor, då är det SM i långdistans i Motala, huuaaa då blir det lite längre, 4 km-12 mil-3 mil, nu snackar vi :-)

Har inte så mycket bilder att visa, men gå gärna in och titta på klubbens fantastiskt duktige fotograf Jens Rydéns bilder: Trelleborg triathlon by Jens Rydén


Tävlingsdräkten är på, o nej, det är inte en dansstång ni ser utan det är spegeldörrens kant :-)

Mina grejor är förberedda inför växlingarna

Två glada HTT:are efter målgång!

Vinst till Heleneholm även i herreklassen och Magnus Magnoy, grattis!

Båda prispallarna samlade för efterceremoni i Trelleborg. För oss tjejer så är det 3:a, 2:a, 1:a. Killarna 2:a, 1:a, 3:a. Dubbelt Heleneholm på både pallarna (1:a och 3:a)

1 kommentar:

  1. Så otroligt roligt Julia. Nu ska det bli spännande med SM.
    Planen är att komma och titta.

    SvaraRadera