lördag 24 januari 2015

Revansch

Som jag skrev i förra inlägget så var jag med om en ganska tuff cykeltur för en vecka sedan, körde slut på energi och hittade inte vägen tillbaka (eller vägen hittade jag men ja, ni fattar). Under den gångna veckan så känns det som att jag fått ta lite revansch iaf. På söndagen så startade jag först med morgonsim där jag persade på 100 m! Senare på eftermiddagen hoppade jag upp på trainern och körde 5 st tuffa 8-minutare, känslan som jag hade på lördag var som borta, benen svarade mkt bättre.

Då ryggen fortsatt strula en del har jag därför hållit löpningen väldigt passiv den här veckan och i tisdags så fick faktiskt mina kära tisdagsintervaller ge vika mot ett trainerpass. Vilket pass. Katarina har gett mig nytt program och en del nya cykelpass. Passet jag körde i tisdags var riktigt tufft, hög mjölksyra och mosiga ben. Efteråt låg jag på golvet i några minuter för att återhämta mig, härligt.

Igår så avslutade jag fredagen med ytterligare ett 8-minutersintervallpass på trainern. Hög kadens, lite lägre effekt (dock fortfarande på tröskelnivå) var starten på fredagskvällen (you gotta love your training).

Alla de här cykelpassen har känts riktigt riktigt bra. Men så kom idag kom det stora testet, det var nämligen dags för ett distanspass. Vi var totalt 7 st (jag och 6 killar) och jag ville verkligen inte vara med om samma upplevelse som förra lördagen. Jag preppade med energi och vätska för att inte göra om samma misstag. Däremot så var vädret inte det roligaste. Plus 1 grad och 10m/s, ganska normalt Skåneväder, men kylan gör att det blir lite jobbigare. Idag började vi dock med motvinden och jag fick slita för att hänga med. Så fort jag tappade lite lite kontakt med någon framför så tog motvinden mig och helt plötsligt låg jag 10-15 meter bakom klungan. Detta hände ganska många gånger. Killarna väntade dock in mig, men det var jobbigt både fysiskt och psykiskt. Sista biten hem hade vi iaf medvind. Jag klarade mig bättre idag än förra lördagen, höll energinivån bra, men jag blev ändå tröttare än tänkt pga av vädret.

Veckan är snart slut, imorgon väntar ett simpass och ett lugnt löppass sen nästa vecka är det vilovecka/testvecka. Vilovecka kommer lägligt, har kört ganska hårt den senaste perioden, men kroppen svarar positivt precis som den ska. Vilovecka innebär mindre volym, men hög intensitet så de passen jag ska köra kommer vara tuffa. Testen nästa vecka blir 10 km löp med Gerillalöparna på torsdag kväll och sen FTP test på lördag. Wish me luck!

Nu ska jag juica lite. Har kommit in i en juiceperiod och tänkte nu göra några laddningar. Favoriten just nu är morot, äpple, apelsin och ingefära. Har en underbar helg!
Benen i högläge efter 3,5 h kall cykling
Träna med smink är ganska osmart faktiskt
Juicebaser, mums

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar