lördag 10 januari 2015

Styrketräning

Jag vill utvecklas som triatlet och jag har satt ribban ganska högt 2015. Vad krävs då för att utvecklas? Jo det kräver träning.Träningen som krävs är inte bara simning, cykling och löpning, nej nej, styrketräning är också en viktig del i det hela och den träningen är den som jag har absolut svårast att få rutin på, men det börjar faktiskt bli bättre, eller rättare sagt JAG börjar bli bättre på att styrketräna. Katarina "slängde" in mig på gymet för några veckor sedan och sa åt mig att köra tre basövningar: knäböj, marklyft och chins (eller pull ups vad det nu heter ;-) ). Utöver dessa övningar har jag också ett s k bollkontrollpass där jag kör olika övningar med en pilatesboll som hjälpmedel. Sakta men säkert blir jag bättre, men det tar sin tid.

På torsdagar håller Katarina också ett fyspass för klubben med fokus på styrka och rörlighet för just triatleter. Det är utmanande och roligt. Det finns massvis med bra övningar där du enbart har din kropp som redskap. En av övningarna vi kör är handstående mot en vägg (i detta fall behövs en vägg också då förutom din egen kropp :-) ). Det tränar balans och styrka, vilket är någonting jag behöver. Att bara stå emot väggen känner jag mig trygg med nu. Nästa steg är att pendla med ett ben ut och in mot väggen (hyfsat ok går det för mig där) samt att kunna vara handstående utan att ta hjälp av en vägg (det är jag inte nära att klara ännu). Vi får se när jag är där helt enkelt.
Handståendes mot vägg känner jag mig trygg med nu. Foto: Katarina
Nu ska jag strax köra ett FTP-cykeltest. Det är brutalt jobbigt, men bra. Själva testdelen är 20 min "all out". Idag funderar jag på att sätta repeat på en av mina favoritlåtar för att peppa mig hela vägen igenom de här 20 minutrarna, så får det nog bli idag tror jag. Ha en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar