måndag 20 april 2015

Full gas butterkaka och vinst Heleneholms halvmara

Vilken helg jag haft, den har innehållit både cykellångpass och tävling på halvmaradistans. Min strategi inför söndagens halvmara var att starta med lite trötta ben och se tävlingen som ett bra långpass inför Mallorca.

Därför blev det ett långpass cykel på lördagen tillsammans med MCK. Å vilken runda det blev. Turen gick norrut och var för mig många nya vägar. Att ha fikapaus på lördagsrundorna är i princip obligatoriskt och i lördags var det inte något undantag. Stoppet var satt till Billinge där de skulle ha otroligt god butterkaka. Väl där så var vi sju st fikasugna cyklister. "Vad ska vi ha? Ska vi dela på en butterkaka? Äh, vi tre delar på en kaka. Ska man ha något mer? Ja, en marzarin, en chokladboll kanske, å kaffe" Typ så lät det när vi skulle välja. Mkt fika fick vi och gott var det. Till slut var vi tvungna att cykla iväg o färden tillbaka till Malmö började, full gas var det som gällde.

Benen kändes bra, nacken gjorde det inte. Gjorde en bikefit o fredags å valde en lite mer aggressiv sittställning, min nacke gillade inte alls att cykla 15 mil med den nya inställningen så det blir till att ändra lite igen (ja jag förstår också att cykla 15 mil med nya inställning inte är optimalt :-) ). Hur som helst 15 mil fick vi ihop, kändes som en riktigt bra uppladdning inför söndagens lopp.

På söndag morgon var det upp och försöka känna efter hur benen kändes. De kändes fräscha, bestämde mig därför att köra på samma strategi som på förra årets tävling, gå ut hårt och se hur länge det håller. 

Vädret var perfekt, lagom varmt, inte så blåsigt, att springa i kortbyxor och kortärmat var ett självklart val för mig. 10:45 gick starten. Vi var inte särskilt många löpare så det fanns inte så många att ta rygg på. Jag lyckades dock hitta ett par personer som höll mitt tempo så jag försökte hänga på så gott det gick. 

Första varvet gick bra, kändes kontrollerat, dock började vaderna strejka ganska tidigt, men det var bara att ignorera och springa vidare. 

Vid 13 km fick jag trycka i mig en gel, blev låg på energi, den hjälpte föga, den intogs försent, kraften hade redan börjat sina. Vid 17 km fick jag släppa mina harar och insåg att jag inte skulle slå mitt PB. Då kunde jag likaväl stanna och dricka två muggar sportdryck, att springa under 1:35 skulle jag klara, det visste jag. Sen helt plötsligt så sprang en kille ifrån långlöparna förbi mig och peppade mig, "bara tre km till, det fixar du", vafan Julia, spring, sluta tänk sa jag till mig själv då. Kort därefter sprang en till förbi som sa "du satsar på 1:30 va?" "Ja, men det är redan kört", svarade jag. "Nejdå, det finns marginal" fick jag då till svar.

Tittade på min klocka i insåg att om jag passerar 19 km skylten på 1:21 då har jag 9 min på mig att springa de sista 2 km:erna. Sluta tänk och spring nu Julia!

Min klocka passerade en halvmara vid 1:29:45, men banan var lite längre, så tiden blev 1:30:08! 8 sekunder! 8 sekunder som jag kunde fixat genom att dricka i farten när jag valde att stå still, 8 sekunder som jag kunde fixat med smartare kurvtagningar. 8 sekunder kan man hänga upp sig på, men nej, det gör jag inte. Benen var inte fräscha vid starten, precis så som jag ville, det gick ändå klämma till ett nytt PB, så varför hänga upp sig på 8 sekunder?!jag var ju trots allt först i mål av damerna!

Idag är det dock en något sliten kropp, eller vaderna är slitna, framförallt vänster, den är inte med alls, men har fått en massge hos Robert som förhoppningsvis fixar till det! 

Två veckor kvar nu till Mallorca, ska bli kul med första Tri-tävlingen för i år, loppet igår startade säsongen, fan jag är taggad nu!!!
Redo för lopp
Sol, blå himmel och trevligt sällskap är bra recept för lyckad cykling
En butterkaka och lite smått och gott fyllde våra magar
Årets första nummerlapp blev en vinstnummerlapp!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar