lördag 25 april 2015

PB på träning är det som gäller

Att jobba heltid och satsa ungefär som en elit är inte någonting som är enkelt. Det kräver disciplin, planering och förstående vänner och familj. Jag har sagt tidigare att jag är ganska strukturerad av mig och inför varje träningsvecka har jag alltid koll på vilka pass jag ska köra och vilka dagar jag kommer köra dem. Ibland blir det dock kaos hos mig. Helt ärligt så är det rätt mycket just nu och därför så blev det lite knas just den här veckan.

Förra veckan sprang jag ju tävling på söndagen vilket gick bra. Jag var därför helt säker på att den här veckan var en vilovecka med test. Mitt nya träningsprorgam trodde jag började veckan efter. Så i tisdags planerade jag för att köra ett FTP test ute vilket jag också gjorde. Till en början så trodde jag inte att jag skulle förbättra mig alls. Kroppen har känts lite off efter Mallorca. Under uppvärmningen så kändes det som att benen inte alls hade någon power, men då är det bara att försöka ignorera känslan och köra ändå. Det gick bra! Gjorde en ökning med 7 watt sen senaste testet, det är jag riktigt nöjd med. Det här med att sätta PB på "träning" börjar ju bli en vana :-) PB i tisdags och PB förra veckan på Heleneholms halvmara (som ju var ett träningspass för mig ;-) ).

Så med FTP-test avklarat så skulle min vecka fortsätta ganska lugnt, men sen satt jag och läste lite i mina program och på torsdagen ser jag att mitt nya progam började den här veckan och inte nästa. Så den här veckan skulle inte alls vara någon lugnare testvecka utan den skulle innehålla fyra ganska tuffa pass. Shit nu blev det kaos i Julias huvud. Nu fick jag planera om torsdagen. Mitt tänkta lugna kvällspass blev istället ett 3-timmars paus med en hel del tempointervaller. Tanken var också att springa efteråt, men jag var inte hemma förräns 21:30 och då var jag inte så sugen på att springa.

Idag stod det 4 timmar distans plus 1 timme löp på mitt schema. Det passade bra med min plan att cykla med killarna från klubben. 15-16 mil skulle vi cykla. Det började dock regna under turen så vi reviderade rutten så den slutade på 13 mil. Efter en kaffe på Musette cyklade jag hem för att köra min löpning. Då händer det som inte får hända. Jag får punktering, mitt på Möllan. Jahopp, bara att hoppa av cykeln, ta av hjulet och byta slang. När jag sen kom hem så var jag hungrig och osugen på att ge mig ut i regnet och springa så än en gång hoppade jag löpningen, börjar bli en dålig ovana, men imorgon ska det iaf bli av :-) 2 timmar distans kommer sitta fint! Det där lilla kaoset har i alla fall lugnat ner sig nu. Veckan har inte blivit som den var tänkt, men den har ändå varit bra.

Ha en ljuvlig lördag!

På väg hem i solnedgången
Punktering tycker vi inte om, tack o lov hände det inte under
själva cykelturen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar