söndag 20 oktober 2013

Höst, cykling och bastubad

Nu är verkligen hösten här i Skåne. Runtomkring ser jag träd med olika färger på löven, det är så himla vackert tycker jag. Den kan dock vara ganska kortvarig för det är tyvärr vanligt här i Skåne att den vackra miljön byts ut mot blåsiga och råa dagar med ett regn som gör marken till lerig och dan.

I fredags var en dag som både var kall och blåsig, men också sådär härligt vacker med solsken och frisk luft. Jag fick uppleva båda delarna under mitt träningspass.

Jag skrev tidigare i veckan att den här veckan som varit skulle vara lugnare med mer vila och fokus på styrka och simning och det har det varit, men jag körde ett cykelpass i fredags. I torsdags kväll bestämde jag mig för att jag skulle cykla till jobbet på fredagen och det oavsett väder. När jag vaknade på fredagen möttes jag av blåst (10-15 m/s) och ca 8 grader. Blåsten var nordlig vilket innebär motvind till jobbet, när jag åt frukost hörde jag också att det kom regnskurar. Trots dessa förutsättningar så gav jag mig iväg. Jag hade bara ett mål och det var att komma fram innan klockan 9, sen fick det gå hur långsamt som helst. Jag fick heller inte bli arg under cykelturen för att det blåste så mycket eftersom jag gjorde valet att cykla.

Det gick inte fort och jag höll mitt humör och med ett totalsnitt på 22 km/h kan jag nog säga att det var det lägsta snitt jag haft sen jag började cykla landsväg. Jag kom dock fram innan klockan 9 och då kan jag säga att jag var nöjd med min bedrift och hade inga som helst planer på att cykla mer den dagen. Det sket sig :-)

När vi satt och drack kaffe på eftermiddagen så frågade en kollega ifall det skulle bli någon cykling i helgen (mina galna idéer har blivit ett samtalsämne på jobbet)? "Nej", svarade jag, "jag cyklade imorse i kraftig motvind, så jag håller mig nog där". Sen tittade jag ut genom fönstret och såg hur fint väder det var och efter en snabb koll på smhi:s hemsida, som visade nordliga vindar (= medvind hem), så bestämde jag mig för att jag skulle cykla hem också. Det var inte det smartaste beslutet jag tagit.

Jag kände ganska snabbt att benen var riktigt sega efter morgonturen och jag hade fått i mig alldeles för dåligt med energi innan för att ha den där superpowern som jag hade behövt. Visst hade jag fina vindar, men jag var alldeles för trött för att kunna njuta av cyklingen, så det blev ett kämparpass. Väl hemma väntade mat och lite vin, och kvällen avslutades i soffan med en godispåse och en film, det var rätt najs kan jag säga (även fast jag somnade kl 21 :-) )

Nu har jag haft två pass inom loppet av en vecka där min energinivå har dalat rejält, så nu hoppas jag att jag lärt mig en läxa och i fortsättningen ser till så att jag har lättillgänglig energi under cyklingen och tar den INNAN jag blir trött.

Resten av helgen har varit betydligt lugnare träningsmässigt sätt. Igår startade jag dagen med ett pass tillsammans med Heleneholm. Passet fokuserade på att tänja och träna upp framförallt höftpartiet. Det var inte jobbigt pulsmässigt, men balansmässigt var det en riktig utmaning. Katarina som är vår cykeltränare är otroligt duktig och hade många bra övningar som jag kan köra hemma nu. De passar även väldigt bra till min knärehab/prehab, me like. I övrigt blir det simning ikväll annars ingen mer träning.

Resten av lördagen bestod av myslunch i stan, bastubad i Bjärred och tre-rätters middag på kvällen, mao en riktig toppendag.

Blev visst ett långt inlägg, ja ja, får se om det är någon som orkar läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar