onsdag 23 oktober 2013

Sömnve och Svettve har gjort entré

OBS risk för långt inlägg. Du som läser kan redan nu förbereda dig på att detta inlägg kan upplevas som både flummigt, ostrukturerat och intressant (får ju skriva intressant för har du valt att klicka in på min blogg så finns det väl något form av intresse att läsa mina rader :-) )

Denna veckan verkar det som att jag drabbats av ett större sömnbehov än vanligt. Jag är och har alltid varit en morgonmänniska. Att träna tidigt på morgonen är underbart (oftast) för då är jag dels klar tidigt och har hela dagen kvar (om jag inte tränar fler pass vilket det med stor sannolikhet kommer att bli under våren) plus att jag inte hinner fundera huruvida jag är för trött eller inte. Tröttheten på morgonen är oftast kortvarig för mig, medans den på eftermiddagen kan bli längre och bero på att dagen faktiskt varit mer fysisk och kroppen är därmed inte lika utvilad.

I alla fall. De senaste veckorna har jag simmat vilket inneburit tidigare uppgång än normalt (04:55 kontra 05:45 på vardagarna). Jag har hittintills inte känt att jag varit nämnvärt mycket tröttare på kvällarna, förräns igår (kan varit några kvällar innan också, men igår blev liiiite extrem). Igår var en sån där dag då jag kände redan på jobbet att huvudet inte jobbade lika effektivt som det brukar. När jag satt och drack kaffe på eftermiddagen (kaffe = koffein = uppiggande) så höll jag på att somna. Hallåååååå? Vad hände med uppiggningen? Det fungerade definitivt inte på mig. Jag var helt enkelt tvungen att resa mig upp och ta min kaffekopp och ställa mig vid datorn för att hålla huvudet aktivt. På kvällen hade jag och Alexander planerat att gå ut och äta, men jag orkade inte, jag var helt enkelt för trött. Så istället blev det en pizza och lite serier på tv. Jag orkade se ett och ett halvt avsnitt innan jag somnade. Då var klockan 20:15. Att somna framför tv:n klockan 20:15 en tisdag är lite väl tidigt även för mig. Jag hoppas att denna tröttheten är kortvarig annars kan det bli kämpigt med tidiga morgnar den kommande perioden.

Anyway, imorse kom jag upp ur sängen lite efter fem för jag hade bestämt mig för att köra morgonträning på gymet. Igår fick jag nämligen äntligen tummen ur och gick till 24 och köpte ett gymkort så att jag kan köra crosstrainer under tiden som jag inte kan löpträna, så nu kan jag träna precis när jag vill och då valde jag att köra ett pass denna tidiga morgon. Med en padda innehållandes en ny tv-serie var jag redo på CT:n 05:55 och körde ett 45-minuterspass. Det var såååå skönt att äntligen få svettas lite. Svetten har hållit sig hyfsat borta de senaste veckorna. Simning skapar inte riktigt den svett-känslan och inte cyklingen heller, men idag var Svettve med igen. Jag vet att det låter helt knäppt att säga att jag har saknat svett, men det är ju hela känslan av att ta ut sig och känna att man blir så där ordentligt trött pga av intensiteten som jag saknat vilket jag hoppas kunna få fram nu med lite CT-träning. Dagens pass var inte så värst jobbigt, men gav ändå en grym kick. Jag har tuffare pass på gång som jag ska köra :-)

Min käre bror körde ett mastodontpass i söndags med både cykling och löpning och jag funderar faktiskt på att köra ett liknande pass i helgen, men då cykling och sedan crosstrainer, det kommer garanterat bli ett tufft pass. Till våren kommer det ju bli många brick-pass så egentligen finns det ingen anledning till att stressa, men jag blev så influerad av hans pass så jag har svårt att hålla mig. Får se hur jag gör. Passet är inte oomkullrunkeligt! Att det blir någon typ av cykelpass är nog klart iaf, hade egentligen hoppats cykla med Heleneholm på lördag, men det skulle visst vara MTB och jag äger ju inte längre någon MTB vilket gör det svårt att medverka. Det är ingen i Malmö som har en till utlåns några timmar på lördag? Min MTB blev stulen i vintras, jag fick iofs tillbaka den, men de som stal den hade byggt om den till någonting helt annat så jag beslöt mig för att skrota den, den gick i princip inte att cykla på. Att investera i en ny MTB känns inte helt motiverat i dagsläget, då är en ny linjecykel mer aktuellt.

Eftersom jag inte har någon MTB så får jag helt enkelt cykla på min racer. Skulle vädret vara kass så blir det inomhus på trainern, med min nya serie kan jag kanske fördriva tiden lite iaf.

I övrigt händer det inte så mycket. Jag försöker få kroppen att jobba med mig, den är lite bångstyrig om man säger så. Dels vill den sova, men sen bråkar knäet och även hälsenan med mig. Hälsenan har jag ju känt av till och från ett tag och nu har jag slarvat med mina tåhävningar igen, dags att skärpa sig. I övrigt är det ganska lugnt, vi letar hus för fulla muggar, men det är en riktig utmaning kan jag säga. Två hus har vi tittat på som vi har lagt bud på, men inget har blivit av. Bara fortsätta leta, någon gång kommer nog vårt hus.

Nu ska jag slänga mig i soffan och bara slötitta på teve och bestämma huruvida jag ska simma imorgon bitti eller inte. Är lite velig, får se när jag kommer i säng ikväll, siktar på att vara upp lite längre än 20:15 iaf, har 15 minuter kvar dit ser jag nu, så det borde jag väl klara, blir klockan för mycket struntar jag nog i simningen.

Just det, jag har varit dålig på att lägga in bilder på sistone, jag ska försöka lägga in någon rolig bild, men jag vet inte riktigt vad jag skulle kunna lägga in för något, kanske bilden jag la upp på Insta tidigare idag som var en bild över en artikel i Skånskan kring att det kan bli förbud mot opastöriserad mjölk. Det skulle bli en katastrof för den småländska ostkakan, isf måste jag beställa massvis med ostkaka av mormor så jag har bunkrat upp.  Nej, den bilden är inget rolig, jag får fortsätta tänka.

Over and out





2 kommentarer:

  1. Vad i hela fridens namn är oomkullrunkeligt för ord!?!?!
    Är det något skånskt uttryck som jag inte känner till? ha ha ha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej käre bror, det är inte ett skånskt ord, det är ett ord som ungefär innebär "ej skrivet i sten" eller "något som inte kan bestridas".

      Radera