tisdag 17 september 2013

25 vs 50

Idag var det dags för simning igen. Simkläderna fick följa med till jobbet så att jag kunde sticka direkt till simhallen efter jobbet. Jag köpte ett 10-kort på Kockums Fritid i våras och har några gånger kvar där, därför fick det bli Kockums idag. Det var en tuff upplevelse kan jag säga.

Det var så mkt folk plus att de enbart har 4 banor öppet plus att det enbart är 25-metersbassäng. Efter att ha simmat tre pass i 50-metersbassäng så var det en omställning att simma i en kortare bassäng igen. Det kommer inte bli så många fler pass på Kockums för min del för när jag ordnat med medlemskapet i Heleneholm så kommer jag börja simma på deras morgonträningar som är kl 06.00 på Aq-Va-Kul.

Hur som helst, jag körde på ett upplägg enligt följande:
4x100 (crawl-bröst-rygg-bröst)
3x200 (150 crawl + 50 bröst)
3x150 armträning
3x100 benspark
5x50 crawl (någon längd bröst)

Summa summarum så gick passet helt ok med tanke på mängden människor i bassängen. Jag orkar nu crawla ett par längder iaf utan att bli så där vansinnigt trött som jag blev i början, men drunkningsrisken för mig är fortfarande hög då min kropp gärna söker sig mot botten, men Louise (simtränaren söndagar) sa att flytförmågan kommer. Det enda som gick sämre var bensparkarna, fick kramp några gånger.

Återkoppling till rubriken:
25-metersbassäng:
Bra: jag kommer snabbt till andra sidan, boost för självförtroendet att jag klarar simma några längder crawl utan att bli trött
Dåligt: Mkt folk gör det väldigt trångt (begränsat med utrymme), det krävs dubbelt så många längder för att simma en viss distans (gentemot 50-metersbassäng), lätt att tappa räkningen på hur många längder man simmat.

50-metersbassäng:
Bra: krävs färre längder för att klara en viss distans, enklare att hålla räkningen, det blir glesare mellan människorna även om det är många som simmar.
Dåligt: Mindre boost för självförtroendet när jag inser att jag inte orkar en hel längd till.

Jag väljer 50-metersbassäng om jag får välja. Nog om det.

Imorgon kan det bli en hel del träning, planen är att cykla till jobbet och sen är det simning med Lotta på kvällen. Jag skriver nog för det är lite väderberoende på ifall jag cyklar eller inte. Är det ostliga vindar (kraftiga sådana) och regn kommer jag nog avstå, så psykiskt stark är jag inte att jag vill cykla nästan 5 mil i motvind. Men om det är gynnsamma förhållanden blir det cykling.




2 kommentarer:

  1. När jag var och simmade i måndags så var det en enkel dubbelbana öppen för motionssim. Det betyder att man tagit bort en avgränsning och gjort en bred bana. Tyvärr hade dom ingen snabbsim denna gång vilket gjorde att jag tvingades kryssa mellan ett antal långsamsimmare vilket gjorde passet väldigt jobbigt. Simningen blev väldigt stressig eftersom jag hela tiden var tvungen att kolla upp så jag inte simmade in i någon.
    Jag väljer 50 bassäng hela dagen om det finns valmöjlighet. Nu gör det tyvärr inte det då utomhusdelen är stängd för säsongen. Det är 25 som gäller nu i 8 månader

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att dem har en bredare bana har jag också varit med om. Igår när jag och Lotta simmade var det dock smal bana, men det var snabbana. Tyvärr var det en riktigt långsam som var och simmade där ändå. Har ni någon gräns för när man räknas som snabbsimmare?

      Radera