söndag 22 september 2013

En halv IronMan - i alla fall cykling



Igår cyklade jag halva sträckan av en IronMan. Jag fick till det där långpasset som jag hade hoppats på. Klockan 13.00 stod jag redo utanför Västangård, laddad med energi och redo för att bege mig mot Ystad. Kunde inte önskat mig bättre förutsättningar, västlig vind och mulet vilket gav en behaglig temperatur.

När jag trampade iväg kändes benen något tunga, men det släppte ganska snabbt. Cyklade via Höllviken-Trelleborg vilket är fina vägar, med inte alltför mycket trafik. Vinden låg behagligt i ryggen, och cykeln rullade fint framåt. 

Det som var värst var nacken, efter Trelleborg (drygt 5 mil) började nacken värka och det var svårt att få till en bra sittställning. Min styrstam är något lång, (ska byta ut den mot en kortare), vilket kan vara orsaken till att jag fick ont. 

En annan sak som jag har svårt med är att få i mig energi vid rätt tillfälle. Jag brukar inte känna så mycket hunger (eller törst eller för den delen) när jag cyklar, vilket kan resultera i att när jag väl blir hungrig, ja då blir jag jättehungrig. Därför måste jag lära mig att äta lite med jämna mellanrum, för att hela tiden har energi.. Igår hade jag med mig två tunnbrödsrullar, en snickers och en banan. Jag åt en halva tunnbröd efter 1 timme, och den andra halvan efter 2 timmar. Den resterande rullen och min snickers åt jag när jag kom fram till Ystad. Bananen fick jag aldrig i mig, men kände inte att den behövdes. Dryck tog jag var 10:e minut. Detta koncept fungerade, kände aldrig att energin tog slut eller att jag blev stum i benen. 

Efter 9 mil nådde jag tågstationen i Ystad, väl där hoppade jag på tåget och åkte tillbaka till Malmö. Väl hemma tappade jag upp ett varmt bad innan kvällen slutade med godispåsen i soffan. En riktigt bra lördag måste jag säga. Just nu förstår jag inte hur jag ska orka cykla 18 mil och sen ge mig iväg och springa ett maraton, men det behöver jag inte fundera på mer ikväll, nu ska jag göra mig iordning för simning som börjar 20.00!
JJ på väg mot Ystad, stoneface
Himlen såg mörk ut, men regnet höll sig borta
Framme i Ystad stod Pågatåget och väntade på mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar