tisdag 10 september 2013

Flexibilitet



Flexibilitet är ett ord som kommer prägla mycket av min vardag framöver. För att få hela livspusslet att gå ihop gäller det att kunna vara flexibel.
 
Igår kväll såg jag en mkt bra dokumentär på 3:an, tyvärr såg jag bara halva då jag kikade på "En svensk klassiker" första halvtimmen. Hur som helst så handlade dokumentären om människor som satsar lite hårdare på sin träning än vanliga motionärer, typ elitsatsande motionär. Jag kände direkt att jag föll in i den kategorin. Dokumentären visade ett par olika personer och deras syn och satsning på träning, det var bland annat en tjej som sprang ultralopp, en annan tjej som sysslade med multisport. Hur som helst så var det en kommentar ifrån en läkare som jag tog med mig. Jag tänker inte gå nämre in på detaljer, men han jämförde en person som tränade för ett maraton och en person som tränade triatlon. Om en person som tränar för ett maraton har ont i fot/knä el dyl, så kan träningen bli lidande, medans personen som tränar för triatlon kan oftast byta träningsform och simma eller cykla istället (om det var löpningen som inte gick vill säga). Vart vill jag komma med detta?
 
Jo, detta hände mig imorse, jag hade bestämt mig för att springa till tåget, hade en kort runda på ca 10 km och en längre på ca 15 km i åtanke. Allt var förberett (planerade det igår). Dock, när jag vaknade imorse så kände jag att mina vader inte helt var med på banan, känningar ifrån lördagens lopp satt i. Då tänkte jag på läkaren som sa att triatleten kan byta sport och det var precis vad jag gjorde. Jag bestämde mig för att cykla till jobbet istället. Jag var flexibel!
 
Så löpning blev istället 53 km cykling i helt fantastiska förhållanden. Jag klagade inte någonstans. Det enda jag klagade på var att jag har nån liten nerv i kläm i vänster rumpdel/höft, förmodligen är det pga att jag flyttat mina skofästen. Lite massage och stretch borde göra susen.
 
Bjuder på några bilder ifrån dagens cykeltur.
 
Ribergsborg en tisdag 06:30

På väg mot Lomma, solen visar sig ifrån sin bästa sida
 


Cykling längs med åkarna vid Löddeköpinge



2 kommentarer: