lördag 28 september 2013

Bekräftelse

Nu har det gått några dagar sen jag uppdaterade bloggen. Det beror på diverse olika anledningar, men den främsta är väl att jag inte hunnit med.
 
Så finns det något att uppdatera om då? Jo, jag var ju hos min massör Niklas i onsdags. Jag var både förväntansfull och lite orolig inför detta besök. Som jag skrivit innan så har mina hälsenor spökat lite med mig efter Midnattsloppet, men mitt vänstra knä fick också för sig i tisdags kväll att stelna till och ge mig besvär. Niklas hade nog tänkt sig en vanlig massage med lite knådande, istället blev det både stötvågor (för vänster hälsena) och en lång genomgång med mitt vänstra knä.
 
Utfallet då? Hälsenorna är inte i ett jättedåligt skick, vi kör stötvågor ett tag blandat med excentriska tåhävningar så får vi se hur det utvecklar sig. De var i alla fall inte i så dåligt skick som för några år sedan när jag hade en ganska lång behandlingsperiod med stötvågor. Vad gäller knäet så var han lite mer orolig. Efter hans tester så fick han indikationer på att menisken ev. spökar. För att inte måla upp värsta scenariot direkt så kom vi överens om att jag får börja rehaba knäet och sen försöka få en tid till någon professionell som kan titta på det. Efter samtal med min käre svärfar så sa han att vi ger det en vecka och se hur det känns då, är det fortfarande svullet och stelt, ja då kan det vara någonting.
 
Grejen är att det kom ganska abrupt, men jag har inte gjort någonting mot knäet, typ slått i det eller så, utan det var en stelhet som smög sig på och nu är det svullet. Hur som helst, ingen löpning framöver tills vi vet vad det är, men jag fortsätter med simning och cykling så länge det inte förvärrar statusen på mitt knä.
 
I onsdags var jag väldigt ledsen över hela situationen och såg hur jag skulle vara tvungen att ställa in hela min IM satsning (jag är mästare på att se värsta scenariot direkt), men sen bestämde jag mig för att om Lisa Nordén kan köra VM i halv-IronMan där hennes ena fot nyligen haft/ev fortfarande har hälsporre, då ska jag klara av denna knägrej.
 
Onsdag och torsdag blev helvila för mig, på kvällen åkte jag och Alex till mamma och pappa i Sävsjö. I går morse passade jag på att besöka mitt gamla tillhåll; badhuset i Sävsjö. Jag har införskaffat mig både simpaddlar och en dolme så jag provade simma med dem i det passet. Totalt simmade jag 2000 meter där mycket var crawl. Paddlarna fungerade utmärkt, det är så roligt att simma med dem.
 
Idag var det dags för cykelavslutning med Heleneholm Triathlon. På schemat stod både tempo-, distans- och bergsetapp. Vid halv nio var vi ett gäng på tio personer som cyklade ut mot Skånes slätter. Efter ca en halvtimmes cykling var det dags för KM på distansen 15 km. Att cykla kort och snabbt är verkligen nyttigt och någonting jag behöver göra oftare. Jag klarade det på ca 26 minuter vilket jag är mkt nöjd med. Därefter blev det bergsetapp, benen var riktigt möra kan jag säga, men jag gillar ju backar så det var kul. Därefter cyklade vi vidare mot Vismarslöv där vi stannade och avnjöt kaffe och kaka. När sockerbehovet var stillat rullade vi hem mot Malmö. Totalt fick vi ihop ca 8 mil och det var riktigt roligt att köra. Vädret var underbart och det är kul att cykla med ett gäng, tiden går så fort när man också kan snacka med varandra emellanåt, då tänker man inte ens på att det är jobbigt.
 
Knäet kändes ingenting under cyklingen vilket gladde mig. I em blir det slappa, lite rehab ska jag köra dock. Ikväll blir det restaurangbesök med maken, mums mums. Bjuder på lite ego-bilder som jag tog när jag kommit tillbaka ifrån cyklingen.
 
Nöjd och glad efter dagens träning med HIT


Passar på att njuta lite av det vackra vädret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar